Wie zorgt er voor de leerkracht?

Geplaatst door op jan 12, 2016 in Week van de juf | Geen reacties
Wie zorgt er voor de leerkracht?
  • teacher

Het onderwijs is een beroepsgroep waarbij veel leerkrachten aangeven dat ze een hoge werkdruk ervaren. Het percentage burn out gevallen is nergens hoger dan in het onderwijs. Ook erken ik dat het onderwijs een pittige taak is met pieken, waarin de werkdruk hoger is en dalen, momenten waarop de werkdruk minder hoog is.

In schooljaar 2014 – 2015 ben ik van de kleuters naar groep 4 gegaan. Ik moest weer veel investeren in mezelf. Want ik moest ineens met een methode gaan werken. Ineens gaan nakijken. Toetsen registeren en meer van dat soort zaken. Allemaal dingen die relatief “nieuw” voor mij waren. Aan het einde van mijn eerste jaar groep 4 nam ik mij voor om mezelf dit jaar meer te beschermen tegen de hoge werkdruk.

In de zomervakantie ging ik mij een aantal dingen afvragen: moet ik wel van elk kind elk schrift elke dag gezien hebben? Mijn antwoord is uiteindelijk nee geworden. Ik werk met wisbordjes waarbij je al zo veel ziet van de kinderen. Ik loop rond, een vaste ronde, ken mijn kinderen en weet prima wat de kinderen snappen en wat niet. Ook dan geef ik hen feedback op het proces. En dat is eigenlijk wat ik wil bereiken met nakijken. Hen feedback geven op het proces. En ze daarmee vooruit helpen. Een kind heeft er toch ook niets aan als hij bij een rij sommen een kort commentaar voorbij ziet komen? De kinderen zien alleen de antwoorden. En hebben veel meer aan tussentijdse feedback. Dan heb ik het toch niet nodig om echt al die schriftjes gezien te hebben?
En mocht ik dan toch echt dagelijks schriften willen controleren dan dagelijks van 5 kinderen alle schriften. Dit zijn dan elke dag andere kinderen.
En daarbij… feedback op het werk dat leerlingen maken en wanneer jij het gaat nakijken is alleen effectief wanneer je het daarna met elke leerling gaat nabespreken. Nakijken doe ik na 3 uur. Dan zijn mijn leerlingen allang weg. En als ze dan weer de volgende dag terug komen op school heb ik lang niet altijd tijd om het werk met ze na te bespreken.

Wat vind ik eigenlijk echt belangrijk voor mijn klas? Is een andere vraag die mij bezig hield. Ik vind het vooral belangrijk dat de kinderen het fijn hebben in de klas. Dat ze zich op hun gemak voelen. Zichzelf kunnen zijn. Al denkende daarover bedacht ik mij dat zij dat kunnen als ik goed in mijn vel zit. Dus besloot ik, dat ik echt het nakijken moest gaan aanpakken. En mijn tijd effectiever zou gaan gebruiken. Ik ben gaan timeboxen. Tijd van te voren inplannen. Soms een stukje vooruit gaan weken. En zo voor mezelf meer overzicht en rust creëren. En het werkt! Ik neem nauwelijks meer werk mee naar huis. Ja, natuurlijk heb ik het ook nog wel eens druk. Maar ik voel minder druk. Ik wil echt niet zeggen dat het onderwijs niet druk is want dat is het zeker wel. Maar ik heb wel gemerkt dat ik er zelf ook invloed op heb.

Wat ik ook belangrijk vind is dat ik tot de conclusie ben gekomen dat zodra ik goed in mijn vel zit de kinderen hier profijt van hebben. En ik dan een veel leukere juf ben!

En mocht er nou een moment komen dat de werkdruk bij mij echt te hoog wordt. Dan ben ik er altijd nog zelf bij. En vind ik dat ik het dan bespreekbaar moet maken bij mijn managementteam. Het liefst voor het te laat is.

Mijn vraag waar dit blog mee begon, de titel, “wie zorgt voor de leerkracht?”. Daarin ligt voor mij de kern, de leerkracht moet voor zichzelf zorgen. Maar, wat mij betreft wel, met de steun van mensen om hem/haar heen die je lief hebben!

Ik wens iedereen meer rust toe en weer meer doen waar we voor zijn opgeleid!

Related posts:

Leave a Reply