Voorbereidend rekenen met kerst

Geplaatst door op dec 8, 2015 in Digibord, Thema's | Geen reacties
Voorbereidend rekenen met kerst

Schermafbeelding 2015-12-08 om 18.25.56

Leeftijd:  4 – 6 jaar
Download de les

De Les

Op Gynzy vond ik een mooie kerstles. In deze kerstles ga je aan de slag met rekenactiviteiten.

Wanneer ik de les open op mijn digibord, zie ik dat de les uit vier verschillende onderdelen bestaat. Deze vier verschillende onderdelen zal ik nader toelichten.

Patronen

Hierin ga je patronen afmaken. Je ziet bijvoorbeeld een kerstbal – twee kerstklokken en weer een kerstbal. Welk figuur moet er nu komen? Dit figuur klik je onderaan aan. Wanneer je op controleren drukt dan zie je meteen of je het goed gedaan hebt. Er zijn in totaal 16 oefeningen.

Tellen

Bij deze activiteit zie je in het vak een hoop verschillende figuurtjes staan. In de vraagstelling wordt door middel van een plaatje met tekst gevraagd om een bepaald aantal figuren te tellen. Jij moet nu dit aantal aanklikken. Wanneer je op controleren drukt zie je meteen of je het goed gedaan hebt. Er zijn in totaal 12 opdrachten.

Volgorde

In deze activiteit moet je het plaatje aanklikken waar bijvoorbeeld de kaarsen van dik naar dun staan. Op welke afbeelding zie je dat? De vragen worden niet uitgesproken. Hier heb je dus als leerkracht een grote rol in. En zal je de vragen voor moeten lezen. Na het beantwoorden van de vraag is er wel meteen feedback.

Evenveel

In deze laatste opdracht zie je bijvoorbeeld drie kerstballen liggen. Onderin staan plaatjes waar figuren opstaan. Op welk plaatje staan evenveel figuren als er kerstballen bovenin staan? Er zijn in totaal 12 opdrachten.

Ook zijn er nog een aantal extra’s:

  • Eigen patronen maken
  • Sorteren en tellen
  • Praatplaat over kerst

Deze extra’s kun je zelf invulling geven in de les.

Tips voor in de Klas

Deze les kun je heel goed introduceren in de kleine kring. Wat dan handig is, is om een onderdeel van de les te introduceren. Begin bijvoorbeeld met patronen. In deze opdracht zit geen taal. En na de kleine kring kunnen kinderen deze opdracht vaak zelfstandig maken. Ik laat kinderen een dergelijke opdracht vaak in tweetallen maken.

De les tellen zou ik ook eerst introduceren in de kleine kring. In de kleine kring is het belangrijk dat je kinderen erop wijst wat ze moeten tellen. Dat ze dit aan het figuurtje. Want dit moeten ze tellen. Ze moeten dan van daaruit het getal/aantal stippen kiezen. Doe ook dit eerst weer in de kleine kring en laat ze daarna in tweetallen hieraan werken.

Het onderdeel volgende, is iets wat ze niet alleen kunnen. Een dergelijke opdracht kun je goed in de kleine kring gebruiken. Voer deze opdracht bijvoorbeeld ook eens uit met echt concreet materiaal! Want echt materiaal blijft heel belangrijk!

De les evenveel zou ik ook weer in de kleine kring introduceren. Leg kinderen uit dat het gaat over evenveel. Laat met concreet materiaal zien wat evenveel is. Als kinderen dit voldoende beheersen laat ze dan met de digibordles in tweetallen oefenen.

De extra’s kun je als echte extra’s gebruiken. Gebruik ze in een les of kleine kring. De praatplaat kun je zowel in een grote als kleine kring gebruiken. En de eigen patronen maken kun je door kinderen zelf laten doen door ze bijvoorbeeld te vertellen dat ze een mooie ketting mogen maken. Maar die ketting moet wel een patroon bevatten.

Wat leer je van deze Les?

Als je kijkt naar de kerndoelen leer je van deze app:

Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen. Waarbij kleuters vooral bezig zijn met het spelenderwijs afbeeldingen aan elkaar te koppelen.

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
Waarbij de focus in combinatie met deze les ligt op:

  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van:
  • getallen en getalnotaties
  • vergelijking van) aantallen en groottes (bijv. groot/klein, groter/kleiner, meer/minder, lang/kort, dichtbij, ver weg)
  • hoeveelheden (bijv. Dat zijn er …)
  • figuren (bijv. vierkant, rechthoek, cirkel, driehoek)

Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Verder leer je van deze les:

  • Onthouden
  • Concentreren op een activiteit
  • Je creatief te uiten

Mijn Mening

Wat een super leuke les van Gynzy is dit zeg! Echt een hele bruikbare themales. Kinderen zijn enthousiast als ze met de les mogen werken na een kleine kring.

Ik vind dit echt een aanrader. Helemaal in kerstsfeer. Echt een topper!

 

Related posts:

Leave a Reply