Voorbereidend rekenen met kerst

Geplaatst door op dec 8, 2015 in Digibord, Thema's | Geen reacties
Voorbereidend rekenen met kerst
  • Schermafbeelding 2015-12-08 om 18.25.56
  • Schermafbeelding 2015-12-08 om 18.27.05
  • Schermafbeelding 2015-12-08 om 18.26.49
  • Schermafbeelding 2015-12-08 om 18.26.24
  • Schermafbeelding 2015-12-08 om 18.26.06

Leeftijd:  4 – 6 jaar
Download de les

De Les

Als ik deze les op mijn digibord open zie ik dat de les uit de volgende onderdelen bestaat:

  • Patronen: Hierin ga je patronen afmaken. Je ziet bijvoorbeeld een kerstbal – twee kerstklokken en weer een kerstbal. Welk figuur moet er nu komen? Dit figuur klik je onderaan aan.
  • Tellen: Bij deze activiteit zie je in het vak een hoop verschillende figuurtjes staan. In de vraagstelling wordt door middel van een plaatje met tekst gevraagd om een bepaald aantal figuren te tellen. Jij moet nu dit aantal aanklikken.
  • Volgorde: In deze activiteit moet je het plaatje aanklikken waar bijvoorbeeld de kaarsen van dik naar dun staan. Op welke afbeelding zie je dat?
  • Evenveel: In deze laatste opdracht zie je bijvoorbeeld vijf kaarsen staan. Onderin staan plaatjes waar figuren opstaan. Waar staan er ook vijf? Het gaat erom dat je het plaatje aantikt waar er evenveel staan.

Voor al deze opdrachten is het zo dat je vanuit het digibord feedback krijgt. Een kind kiest een antwoord en je krijgt een smiley die lacht te zien wanneer het goed is. Wanneer het niet goed is zie je dit ook. En kun je het herstellen.

Ook zijn er nog een aantal extra’s:

  • Eigen patronen maken
  • Sorteren en tellen
  • Praatplaat over kerst

Deze extra’s kun je zelf invulling geven in de les.

Tips voor in de Klas

Deze les kun je heel goed introduceren in de kleine kring. Wat dan handig is, is om een onderdeel van de les te introduceren. Begin bijvoorbeeld met patronen. In deze opdracht zit geen taal. En na de kleine kring kunnen kinderen deze opdracht vaak zelfstandig maken. Ik laat kinderen een dergelijke opdracht vaak in tweetallen maken.

De les tellen zou ik ook eerst introduceren in de kleine kring. In de kleine kring is het belangrijk dat je kinderen erop wijst wat ze moeten tellen. Dat ze dit aan het figuurtje. Want dit moeten ze tellen. Ze moeten dan van daaruit het getal/aantal stippen kiezen. Doe ook dit eerst weer in de kleine kring en laat ze daarna in tweetallen hieraan werken.

Het onderdeel volgende, is iets wat ze niet alleen kunnen. Een dergelijke opdracht kun je goed in de kleine kring gebruiken. Voer deze opdracht bijvoorbeeld ook eens uit met echt concreet materiaal! Want echt materiaal blijft heel belangrijk!

De les evenveel zou ik ook weer in de kleine kring introduceren. Leg kinderen uit dat het gaat over evenveel. Laat met concreet materiaal zien wat evenveel is. Als kinderen dit voldoende beheersen laat ze dan met de digibordles in tweetallen oefenen.

De extra’s kun je als echte extra’s gebruiken. Gebruik ze in een les of kleine kring. De praatplaat kun je zowel in een grote als kleine kring gebruiken. En de eigen patronen maken kun je door kinderen zelf laten doen door ze bijvoorbeeld te vertellen dat ze een mooie ketting mogen maken. Maar die ketting moet wel een patroon bevatten.

Wat leer je van deze Les?

Als je kijkt naar de kerndoelen leer je van deze app:

Kerndoel 4
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen. Waarbij kleuters vooral bezig zijn met het spelenderwijs afbeeldingen aan elkaar te koppelen.

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.
Waarbij de focus in combinatie met deze les ligt op:

  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van:
  • getallen en getalnotaties
  • vergelijking van) aantallen en groottes (bijv. groot/klein, groter/kleiner, meer/minder, lang/kort, dichtbij, ver weg)
  • hoeveelheden (bijv. Dat zijn er …)
  • figuren (bijv. vierkant, rechthoek, cirkel, driehoek)

Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Verder leer je van deze les:

  • Onthouden
  • Concentreren op een activiteit
  • Je creatief te uiten

Mijn Mening

Wat een super leuke les van Gynzy is dit zeg! Echt een hele bruikbare themales. Kinderen zijn enthousiast als ze met de les mogen werken na een kleine kring.

Ik vind dit echt een aanrader. Helemaal in kerstsfeer. Echt een topper!

 

Related posts:

Leave a Reply