Vakken Vullen – Rekenen met dobbelstenen

Geplaatst door op apr 5, 2017 in Materiaal | Geen reacties
Vakken Vullen – Rekenen met dobbelstenen

Rekenen met dobbelstenen

Leeftijd: 5 – 12 jaar

 

De Les

Als ik de les start dan krijg ik de volgende keuzes:

  • Vakken vullen: Klassiek
  • Vakken vullen: Optellen
  • Vakken vullen: Tafels
  • Ook zitten er een aantal extra’s bij

Elk vakken vullen spel begint op de volgende manier. Er komt een uitleg van hoe het spel werkt. En daarna wordt je geholpen om het spel te starten. Ik zal de verschillende onderdelen bespreken.

Vakken vullen: Klassiek

Dit is het klassieke kamertje verhuren. Je zet om de beurt een streepje in je eigen kleur. Wie het laatste het vierkantje sluit mag het vierkantje ‘hebben’. En zijn eigen kleur geven.
De gene die aan het einde van het spel de meeste gekleurde vierkantjes heeft, die heeft gewonnen.

Vakken vullen: Optellen

Ook dit is kamertje verhuren maar dan met sommen! Je kunt kiezen uit optellen tot 6, een klein veld en een groot veld, en optellen tot 10. Het spel werkt vervolgens als volgt. Je gooit om de beurt de dobbelstenen. En telt de getallen bij elkaar op. De som, met antwoord, kun je ook zichtbaar krijgen door op het vinkje bij de dobbelstenen te drukken. Daarna mag je een streepje in jouw kleur zetten aan een van de zijden van het vakje met het goede antwoord. Wie het laatst het vierkantje sluit met ene kleur mag het vierkantje ‘hebben’. En zijn/haar eigen kleur geven.
De gene die aan het einde van het spel de meeste gekleurde vierkantjes heeft, die heeft gewonnen.

Vakken vullen: Tafels

Ook dit laatste spel is gebaseerd op kamertje verhuren. Maar dan is het met keersommen. Het spel werkt vervolgens als volgt. Je gooit om de beurt met de dobbelstenen. Wanneer de dobbelstenen 4 en 2 aangeven maak je de keersom 4 x 2.Daarna mag je een streepje in jouw kleur zetten aan een van de zijden van het vakje met het goede antwoord. Wie het laatst het vierkantje sluit met ene kleur mag het vierkantje ‘hebben’. En zijn/haar eigen kleur geven.
De gene die aan het einde van het spel de meeste gekleurde vierkantjes heeft, die heeft gewonnen.

Extra’s
Vakken vullen met tijd
Dit spel werkt als volgt. Je zet de zandloper. Deze staat op 5 minuten. Eerst gooi je de bovenste dobbelsteen En tel je het aantal vakjes dat je gooit naar rechts. Daarna gooi je de dobbelsteen aan de rechterkant en tel je het aantal vakjes naar beneden. Het vakje waar je dan uitkomt geef je jouw kleur. Daarna mag de andere speler. Je gaat net zo lang door tot de tijd om is.

Printbladen
Bij deze les zitten verschillende printbladen met de volgende spellen:

  • Vakken vullen: Klassiek
  • Vakken vullen: Optellen
  • Vakken vullen: Tafels

Je kunt dan op deze manier ook het vakken vullen spelen met dobbelstenen.

Tips voor in de Klas

Ik vind dit een super leuke activiteit. Het vakken vullen optellen tot 6 en het klassieke vakken vullen kun je prima doen vanaf groep 2. Hierbij kun je kinderen gewoon op het digibord laten werken. Wat ik bij ons zie is dat kinderen het erg leuk vinden om op deze manier samen bezig te zijn. Het optellen tot 6 zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor kleuters die eind groep 2 al echt toe zijn aan sommen. Wanneer je dit als leerkracht de eerste keer begeleid zul je zien dat kinderen het principe snel oppakken. Deze uitleg kun je aan tweetallen geven of in een klein groepje doen.

In groep 3 – 6 doe je regelmatig automatiseeroefeningen met plus. En met keersommen. Deze les kan daar prima bij ondersteunen.

Voor mijn eigen groep 4 heb ik ook de extra bladen geprint en dobbelstenen gekocht met 10 kanten. Op deze manier kunnen de kinderen nu oefenen met automatiseren. Ik verdeel de kinderen in tweetallen en daarna gaan ze eigenlijk als vanzelf aan de slag.

Samen op het digibord

Ook de digibordles wordt regelmatig gebruikt om te automatiseren. Ook dit doen de kinderen in tweetallen.

 

Wat leer je van deze Les

Als ik naar de kerndoelen kijk kun je het volgende leren van deze app:

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Kerndoel 27
De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.

Kerndoel 29
De leerlingen leren handig optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Verder leer je van deze activiteit:

  • Samenwerken
  • Zelfstandig een activiteit starten

Mijn Mening

Ik vind dit echt een super leuke manier om leerlingen te laten oefenen met automatiseren. De uitleg die erbij zit is erg duidelijk. Ik snap deze uitleg als leerkracht meteen. Maar ik kan mij ook voorstellen dat je kinderen zelfstandig de uitleg laat lezen.

Ik merk in mijn klas dat kinderen het spel snel oppakken en er graag mee aan de slag willen. Ik vind het fijn dat je voor het optellen tot 6 twee niveaus hebt. Op deze manier wordt er rekening gehouden met de spanningsboog van jonge kinderen.

Ook vind ik het erg prettig dat er printbladen bij zitten. Niet alle kinderen kunnen tegelijk op het bord. En door de printbladen te gebruiken in combinatie met dobbelstenen kunnen ze wel allemaal aan de beurt komen.

Deze rekenles is echt een verrijking voor het automatiseren van plussommen en keersommen! Een echte aanrader dus!

Related posts:

Leave a Reply