Tam Tam Optellen – Een optelspel

Geplaatst door op aug 3, 2016 in Materiaal, Spelletjes | One Comment
Tam Tam Optellen – Een optelspel
  • tam01
  • tam02
  • tam03
  • tam04
  • tam05
  • tam06
  • tam07

Een klein spel met veel mogelijkheden!

Leeftijd: 5 – 8 jaar
Aantal spelers: 2 – 9 spelers
Prijs: € 9,95
Koop het spel

Het Spel

Als ik het doosje van Tam Tam Optellen open doe zie ik een stapel kaarten, net als bij een kaartspel. Maar bij dit spel zijn er drie soorten kaarten:

  • Kaarten met sommen
  • Kaarten met antwoorden
  • Kaarten met sommen en antwoorden

Er zijn verschillende spelletjes bedacht waarbij de basis elke keer is dat je een match vindt met een som met een antwoord. Voorbeelden van de spellen zijn:

Memory Met z’n alle!
Alle kaarten liggen omgekeerd op tafel. Vind een som bij een antwoord is de opdracht. De som en het antwoord moeten kloppen. Deze memory variant kun je natuurlijk ook met open kaarten spelen.

Flip – flap
Maak een stapel met de antwoorden. Draai deze om met de antwoorden dicht, naar beneden. Alle spelers krijgen 4 kaarten. De jongste speler draait een kaart met antwoorden om. Wie heeft als eerste een match? Als je een match hebt dan mag je de kaart hebben. Wie is als eerste z’n kaarten kwijt? Een tip is om eerst met de kaarten open te spelen. Je legt ze dan voor je neer. Wanneer kinderen het spel goed snappen kun je met gesloten kaarten spelen.

Een variant op dit spel is dat je elke speler die aan het spel deelneemt 3 kaarten met sommen geeft. De andere kaarten leg je op een stapel. Ook maak je een stapel met antwoorden. Een speler draait steeds de kaarten om. Als je een match hebt gevonden leg je deze opzij en pak je een kaart van de stapel met sommen. Wie heeft aan het einde van het spel de meeste kaarten verzameld?

Weer een variant is om de antwoorden de verdelen onder de spelers en de sommen op een aparte stapel te leggen. Op deze manier draai je het om. En moet je een antwoord bij een som vinden! Je kunt er voor kiezen om elke speler 4 kaarten te geven en te spelen tot iemand zijn/haar kaarten kwijt is.
Je kunt er ook voor kiezen om iedereen 3 kaarten te geven en als je een match hebt dat je dan een kaart pakt van de stapel met antwoorden. Wie heeft de meesten kaarten als de stapels op zijn?

Stapeldol
Elke speler krijgt 2 kaarten een sommenkaart en een uitkomstenkaart. Je legt deze kaarten voor je neer. Deze leg je omgedraaid voor je. De andere kaarten worden op een stapel in het midden gelegd.

Alle spelers draaien hun kaarten open en proberen de sommen en uitkomsten op de kaarten zo goed mogelijk te onthouden. Als iedereen daar mee klaar is, draait een van de spelers de hele stapel die in het midden ligt om, zodat de onderste kaart open ligt. Alle spelers proberen nu tegelijk om als eerste een match te vinden tussen de bovenste kaart midden op tafel en een van de kaarten voor zich. Dit kan een match som – antwoord zijn of antwoord – som dat ligt aan je kaart.

Een speler die een match vindt roept welk paar het is en legt de bovenste kaart die midden op tafel ligt boven op de bijbehorende kaart voor zicht. Daarna zoek je naar de volgende match.

Als er geen kaarten meer op de stapel in het midden liggen heeft de speler met de meeste kaarten, op beide stapels, gewonnen.

Puinruimen
In dit spel is het doel om al je kaarten kwijt te raken.

Elke speler krijgt 8 kaarten, 4 sommenkaarten en 4 uitkomstenkaarten. De andere kaarten worden op een stapel midden op tafel gelegd. Deze worden niet meer gebruikt.

Alle spelers leggen de kaarten naast elkaar dicht voor zich neer. Daarna draaien de spelers hun kaarten tegelijk om zodat je ze kunt zien. Als iedereen klaar is met zijn voorbereding probeert elke speler een match te vinden tussen een van zijn eigen kaarten en een kaart van zijn/haar tegenstander. Als dat is gelukt noemt de speler de naam van het paar en legt zijn kaart er bovenop. Op deze manier moet je proberen op al je kaarten kwijt te raken. Wanneer je al een stapeltje kaarten op elkaar hebt en je vindt dan een match dan verhuist het hele stapeltje.

Klikklak
In dit spel is het doel om een matchend paar te zien.

Iedereen pakt twee willekeurige kaarten. Je kunt daarbij de volgende moeilijkheidsgraad aanhouden:

  • Niveau 1: twee uitkomsten
  • Niveau 2: Een somkaart en een uitkomstkaart
  • Niveau 3: twee somkaarten

Leg de twee kaarten open boven op elkaar. Onthoud de 6 onderdelen op de bovenste kaart en doe dat daarna ook voor de onderste. Benoem daarna de matches die je kunt vinden.

Om te controleren leg je de kaarten naast elkaar en controleer je of je ’t goed had.

Tips voor in de Klas

Dit type spelletjes kun je heel goed in de klas gebruiken. Vooral voor het automatiseren van sommen. Ook kleuters die interesse in sommen hebben kunnen met dit spel al snel uit de voeten!

Ik raad je wel aan het spel mee te spelen als spelbegeleider waarbij je, de kinderen kunt coachen tijdens het spe. Op deze wijze kun je ze af en toe een duwtje in de rug geven.

Er zitten in dit doosje diverse spellen. Ik zou aanraden om 1 spel per keer aan te bieden. Pas als de kinderen dit spel goed onder de knie hebben dan pas zou ik een volgend spel aanbieden. Op deze manier gaan ze het spel echt goed begrijpen.

Wat leer je van dit Spel?

Als ik naar de kerndoelen kijk kun je het volgende leren van deze app:

Kerndoel 27
De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.In groep 1 en 2 ligt de nadruk hierbij op:
Het symboliseren van hoeveelheden in ‘optel-‘en áftrek’ situaties met behulp van vingers, blokjes, fiches en dergelijke, en het gebruik van zulke hulpmiddelen om te bepalen hoe groot het nieuwe aantal passagiers of euro’s of auto’s is geworden.In groep 3 (waar je deze app ook heel goed kunt gebruiken) ligt de nadruk op:

  • betekenis geven aan de bewerkingen optellen en aftrekken aan de hand van concrete situaties waarin sprake is van ‘erbij’ en ‘eraf’
  • optellen en aftrekken tot 10 en tot 20 op basis van getalbeelden (vijf- en tienstructuur) en aan de hand van hulpmiddelen zoals het rekenrek en de getallenlijn
  • automatiseren en memoriseren van de optellingen en aftrekkingen tot 10 en tot 20

Kerndoel 29
De leerlingen leren handig optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Verder leer je van dit spel:

  • Samen een spel spelen
  • Winnen/verliezen

Mijn Mening

Ik vind dit echt een super gaaf spel! Dit spel is heel breed inzetbaar. Dit spel kun je zowel voor kleuters, met interesse in sommen, als voor kinderen in groep 4 om sommen te automatiseren spelen. Het fijne vind ik dat je de somkaarten ook nog op allerlei andere manieren kunt gebruiken.

De kaarten zijn van fijn materiaal en zullen niet al te snel stuk gaan. Hetzelfde geldt voor het doosje ook dit zal niet al te snel stuk gaan. De kaartjes met spelsuggesties zijn duidelijk en begrijp je als leerkracht/ouder snel. Ook geeft het genoeg mogelijkheid om zelf je eigen spel ervan te maken.

Ik vind het super dat er zo veel verschillende type spelletjes in een doosje zitten. Echt super!

Dit spel vind ik echt een aanrader en zou eigenlijk op elke school aanwezig moeten zijn! Ook vind ik dit een spel wat je thuis prima met je kind kunt spelen. Een echte aanrader!

 

Related posts:

1 Comment

  1. Wilma
    24 september 2017

    Lijkt me een heel goed spel. Ik was wel verbaasd de recensie hier aan te treffen, bepaald niet digitaal toch?

    Reply

Leave a Reply