Tafeldobbelspel – Oefen de tafels met dobbelenstenen

Geplaatst door op aug 24, 2017 in Materiaal | Geen reacties
Tafeldobbelspel – Oefen de tafels met dobbelenstenen

Oefen met tafels met dobbelstenen

Leeftijd: 7 – 10 jaar
Prijs: € 12,50

Het Spel

Als ik mijn enveloppe open zit er het volgende in:

  • 2 dobbelstenen met stippen. De dobbelstenen hebben 3 t/m 8 op de zijdes staan
  • dobbelsteenstramien

Het spel werkt eigenlijk heel eenvoudig. Je speelt het met twee spelers. Je begint beide aan een kant van het dobbelsteenstramien. Daarna gooi je de dobbelstenen. Stel je gooit 3 en 7. Dan moet je de som maken 3 x 7. Deze som teken je vervolgens op het dobbelsteenstramien. Waarbij je de som tekent als 3 hokjes bij 7 hokjes. Ik verwacht van de kinderen dat ze er ook het antwoord op de som inzetten.

Als de eerste speler aan de beurt is geweest, dan is de andere speler. Die begint ook aan zijn eigen kant. Het is vervolgens de bedoeling om te kijken wie als eerste aan de overkant van het speelveld is. Het spel stopt wanneer een van de twee spelers aan de overkant is.

Je kunt ook nog een ander spel spelen. Ook dit speel je met twee spelers. Beide spelers gooien weer met de dobbelstenen. Maar dat je zelf mag kiezen waar je de gedobbelde som tekent. Echter kun je er wel als regel aan toevoegen dat de gedobbelde som aansluit bij de vorige die je getekend hebt. Het spel stopt wanneer er geen sommen meer getekend kunnen worden.

Tips voor in de Klas

 

Tafeldobbelen kun je goed gebruiken voor beelddenkers. Door het tekenen van de som worden de tafels visueel gemaakt. Dit geeft kinderen meer inzicht in hoe het werkt met keersommen.

Je kunt natuurlijk sowieso het standaard spel spelen, wie is als eerste aan de overkant. Maar je kunt ook kijken wie maakt de meeste vakjes vol.

En misschien weten kinderen nog wel meer varianten te bedenken!

Wat leer je van Tafeldobbelen

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze app het volgende:

Kerndoel 27
De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.Waarbij de focus met betrekking tot deze app ligt op:

  • (beginnen met) het automatiseren en memoriseren van tafelproducten
  • vorming van een netwerk van tafelproducten
  • voortzetting en uitbreiding van het memoriseren van tafelproducten
  • onderhouden en toepassen van de parate kennis van de vermenigvuldigtafels

Mijn Mening

Ik vind dit een leuk spel om de kinderen te laten oefenen met automatiseren van de tafels. Ik merk aan de kinderen dat ze snel door hebben hoe ze de tafels moeten tekenen. Dit doen wij bij ons op school ook al wel regelmatig door gebruik te maken van de vertaalcirkel.

Kinderen zijn erg enthousiast over het spel. Ze vinden het leuk om ermee te werken. En ik merk ook dat ze sneller de tafels automatiseren.

Op de dobbelstenen staan precies de juiste aantallen. Tafels worden vaak moeilijk tussen de 3 en de 8. Deze dobbelstenen dragen dus zeker bij aan het sneller kunnen automatiseren van de tafels.

Een ander mooi element van dit spel vind ik dat het stramien van het spel niet helemaal vast ligt. Je kunt ook zelf varianten betekenden bij dit spel.

Het dobbelsteenstramien kan keer op keer gebruikt worden. Je veegt het, als je gebruik maakt van whiteboard stiften, zo weer uitvegen. Op internet lees ik dat de dobbelstenen  met stippen ook goed zouden werken voor beelddenkers.

Ik vind dit spel een echte aanvulling voor het rekenonderwijs!

 

Related posts:

Leave a Reply