Rekenen met de Spinner

Geplaatst door op mei 23, 2017 in Materiaal | Geen reacties
Rekenen met de Spinner

Rekenen op tijd met de spinner

Leeftijd: 5 – 99 jaar
Prijs: € 5,50
Ik kocht mijn spinner bij

De Spinner

Een spinner is een klein driekantig ding dat in je handpalm past. In het midden zitten er kogellagers die je tussen je duim en middelvinger houdt. Om de spinner te draaien moet je aan een van de drie kanten een zetje geven. Hierdoor gaat de spinner draaien.

De spinners werden ruim twintig jaar geleden in Amerika bedacht. Als middel om de concentratie bij kinderen te verhogen. Echter is dit tot nog toe niet wetenschappelijk bewezen.

De Les

Bij Gynzy bedachten ze een leuke les met de spinners. Namelijk rekenen op tijd met spinners. De printbladen bevatten een hoop sommen. Er zitten sommen tot 10 bij, tot 20, tot 50, tot 100, tot 1000, tafels en deelsommen! Voor ieder wat wils dus.

Om aan de slag te gaan met rekenen met de spinners moet je het volgende doen. Je print de rekenbladen.

Vervolgens kies je passend bij het kind een rekenblad uit. Je legt de spinner op het rekenblad. En geeft ‘m een zetje. Zo lang de spinner draait mag je sommen maken. Hoeveel sommen kun jij maken in de tijd dat de spinner draait?

Ik merkte in de klas dat het ook een goede toevoeging is om de kinderen hun eigen werk ook na te laten kijken. Dus hebben ze de sommen wel goed gemaakt?

Je kunt kinderen er ook nog een andere opdracht bij geven. Hoe vaak moet je de spinner laten spinnen alle sommen af te krijgen? Op deze manier kun je het werkblad op meerdere manieren inzetten.

Mijn Mening

De werkbladen die Gynzy heeft bedacht bij de spinners vind ik super leuk. Er zit een enorm aanbod aan werkbladen bij. En op deze manier profiteer je van het feit dat een spinner zo lang kan draaien.

Wat ik verder leuk vind is dat je aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Spinners zijn een rage op dit moment. Je zet de rage in bij kinderen om het niveau van het tempo rekenen omhoog te krijgen.

Ik merk tijdens het werken met de spinners en deze opdracht dat kinderen gefocust zijn om zo veel mogelijk sommen af te krijgen in de tijd dat de spinner draait. Natuurlijk is het zo dat je niet precies weet hoelang de spinner gedraaid heeft. Het gaat er mij als leerkracht vooral om dat de kinderen oefenen met automatiseren. En als de spinner daarbij kan helpen is dat natuurlijk alleen maar fijn!

Kortom ik vind dit een leuke manier om te oefenen met automatiseren!

 

 

 

Related posts:

Leave a Reply