Regenwormen Junior – Een Spannend Dobbelspel

Geplaatst door op mrt 20, 2015 in Spelletjes | Geen reacties
Regenwormen Junior – Een Spannend Dobbelspel
  • regen02
  • regen01
  • regen03

Prijs: € 10,99
Leeftijd: 4 – 8 jaar
Aantal spelers: 2 tot 5 spelers
Bestel het spel

Het Spel

Het spel regenwormen junior bestaat uit 6 dobbelstenen waarop een symbool staat. Elk symbool wat op de dobbelsteen staat,   staat voor 1 punt. Op sommige dobbelstenen staan 2 symbolen wat voor 2 punten staat. Ook zijn er 12 stenen met daarop een getal tussen de 4 t/m 9. En een 1, 2, 3 of 4 regenwormen erop. De bedoeling is om zoveel mogelijk punten met de dobbelstenen te gooien en daarmee stenen met een zo hoog mogelijke waarde te krijgen.

Stel je gooit met de dobbelstenen, je kiest nu een symbool, bijvoorbeeld waarvan je de meeste hebt op dat moment. Deze leg je vervolgens af. Met de overige dobbelstenen gooi je nog een keer. Je mag nu een ander symbool kiezen welke je af legt. Je mag nu voor het laatst gaan dobbelen, eerder stoppen mag ook, je legt nu weer een ander symbool af. De extra regel die erbij komt is dat er minimaal een regenworm weggelegd moet worden. Je telt nu het aantal punten op. En kiest een steen die bij dit aantal punten past. Ligt de steen er niet meer? Dan mag je een lagere pakken. Maar als de steen met dat aantal punten bovenop de stapel ligt bij iemand anders mag je die ook pakken!

Als alle stenen uiteindelijk op zijn laat je de kinderen tellen hoeveel wormen ze in totaal hebben verzameld. Hoeveel wormen heeft iedereen? Wie heeft nu de meeste wormen verzameld?

Tips voor in de klas

Het spel regenwormen junior is niet moeilijk te spelen. Maar het vraagt wel van jou als leerkracht om het spel goed uit te leggen. Hierbij zou je de volgende stappen in acht kunnen nemen:

Stap 1
Laat kinderen gooien met de dobbelsteen. En bespreek met ze wat ze hebben gegooid. Welk symbool komt het meeste voor? Hoeveel punten zal dit zijn? Laat kinderen nog een keer gooien. En bespreek dan weer hoeveel punten ze hebben gegooid. Herhaal dit eventueel nog een aantal keer. Laat kinderen ook kennismaken met het principe dat er 1 worm afgelegd moet worden.
Bespreek vervolgens wie het meeste heeft gegooid. Waar moet je op letten?
Als je een ronde hebt gespeeld en alle stenen weg zijn laat je kinderen tellen hoeveel wormen ze in totaal hebben. Wie heeft de meeste wormen? Wie is dus de winnaar?

Stap 2
Speel het spel mee met de kinderen zoals het bedoeld is. Maar nog zonder dat ze stenen bij elkaar af mogen pakken. Dit maakt het extra complex. Als een steen er niet meer bij ligt stimuleer je kinderen om een steen te pakken met een mindere waarde. Wie heeft er aan het einde van het spel, als er geen stenen meer liggen, de meeste wormen?

Stap 3
Speel het spel nu weer met de kinderen maar dan met het pakken van stenen bij elkaar. Maak kinderen er bewust van dat ze alleen de bovenste steen van elkaar mogen pakken. Je kunt het spel nu ook met afpakken spelen!

Wat leer je van dit spel?

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van dit spel het volgende:

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Waarbij de focus met dit spel ligt op:

  • (kleine) hoeveelheden vergelijken (méér, minder evenveel)hoeveelheden tellen (resultatief tellen)
  • meten door afpassen benoemde hoeveelheden, groottes, data etc. (waarvan je de getallen weet) vergelijken op grond van die getallen. Bijvoorbeeld bij een vraag als “wie is het oudst?”
  • getallen met elkaar vergelijken op basis van volgorde in de telrij en door vergelijking van corresponderende hoeveelheden
  • kleine hoeveelheden direct overzien
  • getalpatronen herkennen, zoals die op de dobbelsteen staan en bij dominostenen

Verder leer je van dit spel:

  • Bij elkaar tellen van hoeveelheden
  • Koppelen van hoeveelheden aan getallen tot en met 9
  • Herkennen van de volgorde van de getallen tot en met 9
  • Strategisch spelen

Mijn Mening

Wat een ontzettend leuk spel is dit zeg! Ik merk dat kinderen enthousiast zijn om spelletjes in de klas te spelen naast het gewone ontwikkelingsmateriaal. De regels van het spel zijn niet te moeilijk voor kinderen. Waardoor ik merk dat ze het snel door hebben. Het afpakken van de stenen is voor sommige kinderen nog lastig. Wat ik gedaan heb is dat ik deze stap dan achterwegen laat. Want ook zonder het afpakken kun je een leuk spel hebben.

Ik merk echt dat kinderen enthousiast zijn om dit spel te spelen. Als ze het spel eenmaal door hebben lukt het ze ook om het zelfstandig te spelen, zeker oudste kleuters die kunnen dit prima. Jongste kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong vinden dit spel ook erg leuk om te spelen, en hebben na uitleg door waar het om gaat.

Wat ik ook leuk vind aan dit spel is dat je het op meerdere manieren kunt bekijken. Kinderen uit groep 1 en 2 zullen nog niet zo tactisch spelen. Maar kinderen die in groep 3 of hoger zijn zullen zich hier wel bewust van gaan worden. Daarom is dit spel ook leuk om te spelen als je groep doorbrekende activiteiten aan het doen bent. Of gewoon thuis met je eigen familie.

Toen ik mij bewust werd van de educatieve waarde van dit spel merkte ik dat ik het spel anders ging spelen. Ik ging veel meer letten op het tellen, de getalpatronen, het synchroon tellen. Het maakte mij in ieder geval enthousiast om meer spelletjes met kinderen in de klas te gaan spelen!

Dit spel is ook echt een leuk spel om thuis te doen. Zoals ik al eerdere benoemde het spel biedt namelijk de mogelijkheid om meerdere lagen in het spel te leggen. Jongere kinderen spelen minder tactisch dan oudere kinderen. Het spel groeit zo eigenlijk met de leeftijd van je kind mee.

Filmpje

Een filmpje hoe het spel gepeeld wordt:

Related posts:

Leave a Reply