QR Codes Thema Winter

Geplaatst door op jan 4, 2017 in Materiaal | One Comment
QR Codes Thema Winter
  • qr_win
  • qr_win04
  • qr_win03
  • qr_win01
  • qr_win05
  • qr_win02
  • qr_win06

Luister, lees, leer en speel met QR codes over de winter

Leeftijd: 4 – 99 jaar
Prijs: gratis
Download voor iPhone/iPad, Android & Windows
AppStoreavailable_google_playwindowsstore

 

De QR Codes

QR codes zijn eigenlijk een soort streepjescodes. Deze streepjescodes worden door een QR code reader gelezen. Ik maak hierbij gebruik van de app I-nigma. Als je meer wilt lezen over hoe de app I-nigma werkt lees dan hier verder.

Omdat je hier leuke dingen mee kunt doen maakte ik speciaal voor thema winter een aantal QR code activiteiten.

Spelletjes en leeractiviteiten voor groep 1-2
Op de spelletjes en leeractiviteit kaarten voor groep 1-2 staan allemaal spelletjes en leeractiviteiten die kinderen vrij zelfstandig kunnen spelen. Je kunt bij de spelletjes en leeractiviteiten bijvoorbeeld denken aan memory, telspelletjes, patronen maken en nog veel meer!

Download de QR codes voor groep 1-2

Voorleesverhalen en prentenboeken
Op de voorleesverhalen en prentenboeken kaarten staan allemaal verhalen die kinderen zelfstandig kunnen luisteren.

Download de QR codes voorleesverhalen en prentenboeken

Spelletjes en leeractiviteiten voor groep 3-4
Op deze kaarten voor groep 3 en 4 staan allemaal spelletjes en leeractiviteiten die kinderen vrij zelfstandig kunnen spelen. Je kunt hierbij denken aan: tafelsommen, plus en min sommen, spelling, mijnenveger en nog veel meer.

Download de QR codes voor groep 3-4

Inzet van QR codes in de Klas

De QR codes voor groep 1 en 2 kunnen prima tijdens de speel/werktijd worden ingezet. Je kunt de QR codes ook goed in een hoek gebruiken. Het is in beide situaties wel voorwaardelijk dat er een tablet/iPad aanwezig is.

Voor groep 3 en 4 kunnen de QR codes goed op de weektaak worden gezet. Maar je kunt de QR codes ook goed in een (thema)hoek gebruiken. Het is in beide situaties wel voorwaardelijk dat er een tablet/iPad aanwezig is.

Het is in alle gevallen wel belangrijk dat de app waarmee QR codes gescand moeten worden aan de kinderen moet zijn uitgelegd. De werking is echt niet heel moeilijk Lees meer over de werking van de QR code reader I-nigma.

Om de kaarten bij elkaar te houden kun je de kaarten bij elkaar houden met een ring.

Ik vind het zelf prettig om kinderen niet te veel kaarten tegelijk te geven. Omdat ik specifiek aan doelen wil werken kies ik vaak maximaal 5-6 kaarten uit waar kinderen uit mogen kiezen. Op deze manier heb ik het zelf meer in de hand aan welke doelen er wordt gewerkt.
Verder vind ik het prettig om van te voren na te denken welke kinderen met welke kaarten aan de slag zouden kunnen gaan. Zo kan ik mijn aanbod beter afstemmen op de kinderen.

Mijn Mening

Ik merk aan de kinderen in de klas dat ze het leuk vinden om met QR codes te werken. Als ik eenmaal heb uitgelegd hoe het scannen werkt. Merk ik dat het kinderen makkelijk afgaat. Ze vinden het leuk en aantrekkelijk om mee te werken. Dit komt ook omdat ze de mogelijkheid hebben om zelf te kiezen welke activiteit ze gaan doen.

Ik merk wel dat je kinderen niet te veel kaarten te gelijk moet geven. Het wordt dan voor de kinderen onoverzichtelijk. Door zelf 5-6 kaarten te kiezen blijft het overzicht voor de kinderen er. En is het voor mij als leerkracht duidelijker aan welke doelen er gewerkt wordt.

De kinderen zijn enthousiast omdat ze spelenderwijs bezig zijn en keuze hebben wat ze gaan doen. En ik ben enthousiast omdat ik kinderen specifieker kan sturen op doelen. Een aanrader om te gebruiken!

Related posts:

1 Comment

  1. Jessie
    29 januari 2017

    Beste Eveline,

    Met veel plezier maak ik (en de kinderen) gebruik van jouw QR codes.
    Waar haal je ideeën voor de spelletjes/activiteiten vandaan? Heb je bepaalde sites waarin de spelletjes in themas te vinden zijn?

    Groeten Jessie Veltman

    Reply

Leave a Reply