QR Codes Tellen

Geplaatst door op sep 9, 2017 in Materiaal | Geen reacties
QR Codes Tellen

Werk met QR Codes met tellen

Download voor iPhone/iPad, Android & Windows
AppStoreavailable_google_playwindowsstore

De QR Codes

QR codes zijn eigenlijk een soort streepjescodes. Deze streepjescodes worden door een QR code reader gelezen. Om de QR Code te lezen maak ik zelf altijd gebruik van de app I-Nigma. Deze app scant de code. En leidt je uiteindelijk naar de website waar de activiteit te vinden is. Als je meer wilt lezen over hoe de app I-nigma werkt

 

 

Met een QR Code kun je kinderen naar een specifieke website leiden. Ik kwam op internet heel veel verschillende spelletjes tegen die over tellen gaan. Ik heb deze in verschillende categorieën ingedeeld de getallenrij, telen waarbij je een aantal aan een cijfer koppelt en alle overige tel activiteiten.

De getallenrij 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de QR Codes voor die gaan over de getallenrij gaat het over dat je weet hoe de getallenrij in elkaar zit. Welk getal komt er na een ander getal? In de QR Codes over de getallenrij kun je het allemaal oefenen.

 

 

Cijfer aan een aantal koppelen

 

 

De QR Codes waarbij je een cijfer aan een aantal koppelt gaan allemaal over getalbeeld. Je ziet een hoeveelheid en deze hoeveelheid moet je aan een cijfer koppelen.

QR Codes Tellen – Overig

Je hebt van die opdrachten waarbij je denkt, he dat is interessant voor mijn onderwijs maar je weet ze niet meteen onder een kopje te scharen. Bij overig staan diverse QR Codes die met tellen te maken hebben, maar die niet ergens onder vallen. Er zijn paar QR Codes die over even/oneven gaan. En er zijn QR Codes die over andere onderwerpen gaan.

 

Inzet van QR codes in de Klas

Bij deze versie van de QR codes heb ik de codes ingedeeld in verschillende onderdelen van school. Zo kun je nog meer sturen op waar je wilt dat kinderen mee aan de slag gaan!

De QR codes voor groep 1 en 2 kunnen prima tijdens de speel/werktijd worden ingezet. Je kunt de QR codes ook goed in een hoek gebruiken. Het is in beide situaties wel voorwaardelijk dat er een tablet/iPad aanwezig is. En dat de kinderen weten hoe ze een QR Code moeten scannen.

Voor groep 3 – 5 kunnen de QR codes goed op de weektaak worden gezet. Maar je kunt de QR codes ook goed in een (thema)hoek gebruiken. Het is in beide situaties wel voorwaardelijk dat er een tablet/iPad aanwezig is. En dat de kinderen weten hoe ze een QR Code moeten scannen.

Het is in alle gevallen wel belangrijk dat de app waarmee QR codes gescand moeten worden aan de kinderen moet zijn uitgelegd. De werking is echt niet heel moeilijk

 

 

Om de kaarten bij elkaar te houden gebruik ik gewoon een sleutelring. Met een perforator sla ik er een gaatje in. En dan doe ik ze door een sleutelring. De kaarten worden dan per leergebied bij elkaar gehouden. Op deze manier kun je ze makkelijk aan de kinderen uitdelen. Wanneer je een stuk of 5 kaarten bij elkaar in een ring doet, is mijn ervaring dat het voor kinderen ook nog een beetje overzichtelijk blijft. Ze hebben keuze maar de keuze is ook weer niet onoverzichtelijk.

Related posts:

Leave a Reply