QR Codes met Kerst

Posted by on nov 30, 2018 in Materiaal, Thema's | No Comments
QR Codes met Kerst

Luister, lees, leer en speel met QR codes over kerstmis

Leeftijd: 4 – 99 jaar

De QR Codes

QR codes zijn eigenlijk een soort streepjescodes. Deze streepjescodes worden door een QR code reader gelezen. Bij de iPad vind je deze lezer ‘gewoon’ in de camera.

Met een QR Code kun je kinderen naar een specifieke website leiden. Ik kwam op internet heel veel verschillende spelletjes/activiteiten tegen. Er zijn verschillende bundels met activiteiten samengesteld. Sommige bundels zijn specifiek voor de kleuters of groep 3 – 5 en andere bundels kun je weer voor meerdere groepen gebruiken. Ook zijn er bundels met prentenboeken beschikbaar.

Spelletjes en leeractiviteiten specifiek voor groep 1/2

Op de spelletjes en leeractiviteit kaarten voor groep 1/2 staan allemaal spelletjes en leeractiviteiten die kinderen vrij zelfstandig kunnen spelen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat kinderen weten hoe een QR Code scannen werkt.

Ik heb deze activiteiten ingedeeld in de volgende leergebieden. Deze leergebieden staan ook op de kaartjes zodat je de activiteiten bij elkaar kunt houden. Door op de naam van het ‘vak’ te tikken kun je de codes downloaden.

  • Rekenen: hier vind je activiteiten die met rekenen te maken hebben.
  • Uitdagende spellen: Hier vind je spellen die uitdagend zijn. Je zou ze in kunnen zetten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Voorleesverhalen en prentenboeken

Er zijn ook QR Codes met prentenboeken. Deze prentenboeken hebben allemaal het thema kerst. Er zijn in totaal 10 prentenboeken dit je bij dit thema kunt gebruiken. Het is natuurlijk wel belangrijk dat kinderen weten hoe een QR Code scannen werkt. Ook zitten er 2 kaartjes bij waar het thema op staat. Je kunt de QR kaarten dan per 5 in een bundeltje doen.

Spelletjes en leeractiviteiten specifiek voor groep 3 – 5

 

 

 

 

 

 

 

 

Op deze kaarten voor groep 3 tot 5 staan allemaal spelletjes en leeractiviteiten die kinderen vrij zelfstandig kunnen spelen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat kinderen weten hoe een QR Code scannen werkt.

Ook deze heb ik allemaal onderverdeeld in verschillende leergebieden. Deze leergebieden staan ook op de kaartjes zodat je de activiteiten bij elkaar kunt houden. Door op de naam van het ‘vak’ te tikken kun je de codes downloaden.

  • Rekenen: hier vind je activiteiten die met rekenen te maken hebben. Denk aan tafels, sommen en klokkijken.
  • Taal: Hier vind je taalspellen. Denk aan kruiswoordraadsels en dergelijke.
  • Uitdagende spellen: Hier vind je spellen die uitdagend zijn. Je zou ze in kunnen zetten voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

QR codes voor alle groepen

 

 

 

 

 

 

 

 

Sommige QR codes kun je in alle groepen wel gebruiken. Ook deze kun je kinderen vrij zelfstandig laten doen. Door op de naam van het ‘vak’ te tikken kun je ze downloaden.

  • Puzzelen: Hier vind je puzzels.
  • Goed kijken: Dit zijn activiteiten die te maken hebben met goed naar afbeeldingen kijken.
  • Spelen: Dit zijn activiteiten waarbij je echt kunt spelen.
  • Kleuren op code: je ziet een cijfer of lettercode deze geeft aan welke kleur je iets (digitaal) moet kleuren

 Inzet van QR codes in de Klas

Bij deze versie van de QR codes heb ik de codes ingedeeld in verschillende onderdelen van school. Zo kun je nog meer sturen op waar je wilt dat kinderen mee aan de slag gaan!

De QR codes voor groep 1 en 2 kunnen prima tijdens de speel/werktijd worden ingezet. Je kunt de QR codes ook goed in een hoek gebruiken. Het is in beide situaties wel voorwaardelijk dat er een tablet/iPad aanwezig is. En dat de kinderen weten hoe ze een QR Code moeten scannen.

Voor groep 3 – 5 kunnen de QR codes goed op de weektaak worden gezet. Maar je kunt de QR codes ook goed in een (thema)hoek gebruiken. Het is in beide situaties wel voorwaardelijk dat er een tablet/iPad aanwezig is. En dat de kinderen weten hoe ze een QR Code moeten scannen.

Het is in alle gevallen wel belangrijk dat de app waarmee QR codes gescand moeten worden aan de kinderen moet zijn uitgelegd. De werking is echt niet heel moeilijk.

 

Om de kaarten bij elkaar te houden gebruik ik gewoon een sleutelring. Met een perforator sla ik er een gaatje in. En dan doe ik ze door een sleutelring. De kaarten worden dan per leergebied bij elkaar gehouden. Op deze manier kun je ze makkelijk aan de kinderen uitdelen. Wanneer je een stuk of 5 kaarten bij elkaar in een ring doet, is mijn ervaring dat het voor kinderen ook nog een beetje overzichtelijk blijft. Ze hebben keuze maar de keuze is ook weer niet onoverzichtelijk.

Leave a Reply