kt06

Oefen rekenvaardigheden met spelletjes

Leeftijd: 4 – 6 jaar
Prijs: € 1,99
Download voor iPad
AppStore

De App

Zodra je de app start kom je in een startscherm terecht. Hier kun je bladeren tussen de verschillende spelletjes. Er zijn verschillende spelletjes te doen. Deze verschillende spelletjes zal ik beschrijven.

Patronen afmaken

Het eerste spel is een spel waarbij je patronen moet afmaken. Je ziet verschillende stukken fruit. Nu moet jij het volgende stuk fruit aanleggen. Aan de rechterkant staat uit welke stukken fruit je kunt kiezen. Door het patroon goed te bekijken kun je bepalen welk stuk fruit moet worden aangelegd. Als je de opdracht goed maakt krijg je een vrolijke smiley te zien en mag je door naar de volgende opdracht. Het slotje van de volgende opdracht gaat dan open. De opdracht die dan volgt loopt steeds op in moeilijkheidsgraad. Als je het niet goed doet mag je het opnieuw proberen.

Tel spel

Het tweede spel is een tel spel. Het begint met dat je moet tellen hoeveel dieren je ziet. Je moet dan vervolgens het juiste cijfer naar het hokje slepen. Naarmate je meer opdrachten goed maakt worden de opdrachten moeilijker. Zo ga je op een gegeven moment zelfs een beetje sommetjes maken. Je ziet dan bijvoorbeeld een dier en nog een dier. Er staat een plusje tussen. Hoeveel dieren zijn het in totaal? Dit antwoord moet je geven. Ook hierin loopt de moeilijkheid weer op. Naarmate dat je verder gaat. De sommen passen zich echt aan, aan het kind.

Puzzelen

Het volgende spel zit er twee keer in. Je moet namelijk puzzels maken. Dit zijn puzzels van dieren en puzzels van verschillende soorten fruit. Je begint met het maken van puzzels van vier stukjes maar naarmate je meer puzzels goed maakt komen er meer stukjes bij.

Schaduwen zoeken

Het spel wat daarna komt zit er ook twee keer in. Dit is een spel waarbij je een dier, fruit of groente ziet. Vervolgens moet je de schaduw van het dier zoeken. En aantikken en in het juiste vak slepen.

Tips voor in de klas

Laat kinderen deze app vooral samen spelen. Want samen weet je meer. Kinderen vinden het ook leuk om samen aan de slag te gaan met een dergelijk werkje. En ze kunnen elkaar verder helpen in de vraagstellingen die in de app naar voren komen. Hun leergedrag versterkt elkaar.

Verder kun je natuurlijk heel goed kinderen puzzels laten maken naar aanleiding van deze app. Hiermee bedoel ik dan ook echte houten puzzels, zoals die in bijna elke kleuterklas te vinden zijn.

Wat leer je van deze app?

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze app:

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Waarbij de focus voor kleuters ligt op:

  • Figuren (bijv. vierkant, rechthoek, cirkel, driehoek)
  • Kleuren
  • Schaduwen

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Waarbij de focus voor kleuters ligt op:

  • Getallen met elkaar vergelijken op basis van volgorde in de telrij en door vergelijking van corresponderende hoeveelheden
  • Getalpatronen herkennen

Verder leer je van deze app:

  • Je concenteren op een activiteit

Mijn Mening

Ik vind dit voor kleuters een hele leuke en aansprekende app. Je bent op een speelse manier bezig met getallen en puzzels. Ik merk aan de kinderen in de klas dat ze het leuk vinden om met deze app aan het werk te gaan.

Wat ik ook leuk vind aan deze app is dat je als ouder/leerkracht ook zelf:

  • Geluidsberichten kunt inspreken voor een kind
  • Het spel op slot kunt zetten
  • Het uit of aan zetten van muziek en/of geluid in het spel

Dit maakt het spel meteen een stuk persoonlijker.

Wanneer je de app eenmaal hebt aangekocht heb je de volledige app in handen. Je hoeft geen in app aankopen meer te doen.

Ik vind dit echt een waardevolle app om in de kleuterklas te hebben.

Leave a Reply