• sel01
  • sel02
  • sel03
  • sel04
  • sel05
  • sel06

Los de matrix op

Leeftijd: 4 – 6 jaar
Prijs: € 1,99 30/12 gratis voor iPhone/iPad
Download voor iPhone/iPad
AppStore

De App

In veel kleuterklassen is het spel Duolink te vinden. Deze app lijkt in veel opzichten op het spel duolink. Wat je regelmatig in kleuterklassen tegen komt. Over de combinatie tussen duolink, een app die dezelfde mogelijkheden heeft en digibord activiteiten kun je hier meer lezen.

Als ik de app start zie ik dat ik kan kiezen uit 5 verschillende levels. Ik zal de levels beschrijven.

Level 1
In dit level krijg je een raster te zien. Boven aan in het raster zie je 4 plaatjes met figuren, bijvoorbeeld een driehoek, vijfhoek, een vierkant en een ster. Links in het raster zie je vier stippen met kleuren: groen, rood, bruin en geel. Je ziet nu een plaatje een rode driehoek. Waar in het raster moet deze komen? Natuurlijk in de horizontale rij van de rode stip onder de driehoek. Als je het plaatje op de goede plek hebt neergelegd krijg je een smiley en een volgend plaatje. Leg je het plaatje niet op de goede plek neer schiet het terug en zie je een smiley dat het niet klopt. Ook kun je plaatjes overslaan door op skip te drukken. Het plaatje komt dan later terug. Als je alle kaartjes op de goede plek hebt gelegd heb je de matrix afgerond.

Level 2
In level twee krijg je ook een raster te zien. Boven aan het raster zie je vier kleuren, bijvoorbeeld rood, blauw, licht blauw en paars. Links n het raster zie je ook vier kleuren, bijvoorbeeld grijs, oranje, wit en bruin. Je ziet nu een stip die licht blauw en oranje is. Waar moet deze nu in het raster komen? Deze moet in de horizontale rij van oranje komen onder de licht blauwe stip. Als je het plaatje op de goede plek hebt neergelegd krijg je een smiley en een volgend plaatje. Leg je het plaatje niet op de goede plek neer schiet het terug en zie je een smiley dat het niet klopt. Ook kun je plaatjes overslaan door op skip te drukken. Het plaatje komt dan later terug. Als je alle kaartjes op de goede plek hebt gelegd heb je de matrix afgerond.

Level 3
In het derde level krijg je weer een raster te zien. Dit keer gaat het om huisjes. Bovenaan in het raster staan verschillende huisjes, die niet helemaal af zijn. Links in het raster zie je ook delen van huisjes. Je krijgt nu een plaatje te zien van een huisje dat compleet is. Maar waar moet deze nu in het raster komen? Als je het plaatje op de goede plek hebt neergelegd krijg je een smiley en een volgend plaatje. Leg je het plaatje niet op de goede plek neer schiet het terug en zie je een smiley dat het niet klopt. Ook kun je plaatjes overslaan door op skip te drukken. Het plaatje komt dan later terug. Als je alle kaartjes op de goede plek hebt gelegd heb je de matrix afgerond.

Level 4
In dit level krijg je een raster te zien. Boven aan in het raster zie je 4 plaatjes met kleuren, bijvoorbeeld licht blauw, licht groen, roze en donker blauw. Links in het raster zie je vier stippen met kleuren: oranje, grijs, wit en zwart. Je ziet nu een vis met roze en zwart. Waar in het raster moet deze komen? Natuurlijk in de horizontale rij van de zwarte stip onder de roze stip. Als je het plaatje op de goede plek hebt neergelegd krijg je een smiley en een volgend plaatje. Leg je het plaatje niet op de goede plek neer schiet het terug en zie je een smiley dat het niet klopt. In dit level is het ook zo dat je mis matches kunt hebben. Soms kan een plaatje niet in het raster. Je moet dan het plaatje overslaan door op skip te drukken. Als je alle kaartjes op de goede plek hebt gelegd heb je de matrix afgerond.

Level 5
In dit laatste level krijg je ook een raster te zien. Bovenaan zie je vier getallen bijvoorbeeld: 9, 2, 6 en 7. In de linkerrij zie je vier figuren bijvoorbeeld: een kruis, een vierkant, een driehoek en een hartje. Je krijgt nu een kaart te zien hier staan 9 vierkantjes op. Deze moet je dan in de rij van de vierkanten plaatsen onder de 9. Als je het plaatje op de goede plek hebt neergelegd krijg je een smiley en een volgend plaatje. Leg je het plaatje niet op de goede plek neer schiet het terug en zie je een smiley dat het niet klopt. In dit level is het ook zo dat je mis matches kunt hebben. Soms kan een plaatje niet in het raster. Je moet dan het plaatje overslaan door op skip te drukken. Als je alle kaartjes op de goede plek hebt gelegd heb je de matrix afgerond.

Tips voor in de klas

Bij een app als deze is het belangrijk dat kinderen deze app goed doorhebben. Het introduceren van deze app kan goed in de kleine kring. Werk samen met 2/3 kinderen aan deze app. Begrijpen ze wat ze moeten doen? Als kinderen al eerder met het ontwikkelingsmateriaal Duolink hebben gewerkt zullen ze de app ook sneller begrijpen.
Wanneer kinderen begrijpen wat ze moeten doen kun je kinderen zelfstandig met deze app laten werken.

Een van de werkvormen die ik regelmatig in mijn klas toepas is het circuit. Hierbij moeten kinderen gedurende 7-10 minuten in een groepje aan een opdracht werken. Als het wisselsignaal klinkt dan moeten ze door naar het volgende onderdeel van het circuit. Deze opdrachten heb ik eerst allemaal los van elkaar uitgelegd in een circuitles. Dit zodat de kinderen bij elke opdracht goed zouden snappen wat ze daar moesten doen. Nu kan ik deze opdrachten allemaal in circuitvorm gebruiken omdat de kinderen goed weten wat ze moeten doen.
Overigens kunnen alle oefeningen prima in tweetallen worden gedaan. De leerlingen hebben dan de mogelijkheid om te overleggen over de oplossing. Maar ook alleen kan de oefening goed gedaan worden.

Wat leer je van deze App?

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze app het volgende:

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 25
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Verder leer je van deze app het volgende:

  • Concentreren op een activiteit

Mijn Mening

De RowCol is goed in te zetten in een kleuterklas. Het geeft een duidelijke richtlijn wat de leerling moet doen. Ik raad wel aan om de app eerst in een kleine kring met de kinderen te bespreken voor je ze er zelfstandig mee laat werken. Wat ik ook fijn vind aan deze apps is dat er een automatische controle op de oefening zit. Je weet dus meteen of je het goed hebt gedaan.

De navigatie binnen de app is eenvoudig en makkelijk voor kinderen te begrijpen. Na een uitleg kunnen kinderen vrijwel directe starten. Ook worden er scores bijgehouden. Wat soms ook makkelijk kan zijn.

Ik vind het prettig dat als je de app eenmaal hebt aangekocht je geen verdere in app aankopen te doen. Ook is er geen reclame in de app zichtbaar. Dat vind ik prettig. Voor mij maar ook voor de kinderen.

Deze app sluit zeer goed aan bij de dozen van duolink. De dozen van duolink zijn zeer goed in te zetten in een kleuterklas. Ze leren kleuters logisch nadenken. En ook vooral gestructureerd nadenken. Wat doe je eerst en wat doe je daarna. Belangrijk is wel dat de leerkracht goede gerichte instructie heeft gegeven wat de leerling eerst moet doen en wat daarna. Het is prettig voor de leerling dat er een vorm van zelfcorrectie aanwezig is. Zo is de leerkracht niet perse nodig om te controleren of het goed is gegaan

Ook op het digibord kun je prima met matrixen werken. Het is wel belangrijk dat je kinderen goed uitlegt hoe het allemaal werkt. Want dat is vaak nog het lastigste. Helaas is er op het digibord geen mogelijkheid tot controle. Je zult als leerkracht zelf moeten controleren of je leerlingen het goed gedaan hebben. Dit hoeft echter geen belemmering te zijn om hier mee aan het werk te gaan.

Een app die hier erg op lijkt is de app Matrix Match. Lees er meer over.

Leave a Reply