• start
  • m1
  • p
  • r3
  • s5
  • s6

Klankklas is de letterapp die uitgebracht is door Juf Sanne en Juf Marije. Zij hebben deze oefeningen al eerder als powerpoint gemaakt maar nu zijn deze oefeningen ook op de iPad beschikbaar. Deze app wordt ook uitgegeven door de kleuteruniversiteit.

In deze app ga je oefenen met de klanken: r, i, p, m, aa, s, e en v.

Leeftijd 4 – 7 jaar
Prijs: € 1,79

Download voor iPad
badge_appstore-lrg

De App

Zodra je de app start krijg je een afbeelding van kinderen met letters te zien. Ook kun je hier door op de geel/roze i te drukken informatie krijgen over de makers van de app.

Vervolgens krijg je een scherm te zien waarin je alle verschillende letters/klanken kunt zien waaruit je kunt gaan kiezen.

In de linker bovenhoek zie je een huisje staan. Dit is de home knop. Ook tijdens het spel kun je hier op drukken. Je gaat dan terug naar het beginscherm. Verder zie je in elke oefening het play teken rechts onder staan. Hiermee ga je naar de volgende vraag. Elke oefening start met een plaat over de klank. En sluit ook af met een plaat over deze klank.
Het geven van een antwoord doe je door middel van het aanklikken van het juiste plaatje. Als je antwoord goed is dan komt er een poppetje met een groen vinkje te staan en krijg je een compliment. Als je het niet goed doet dan komt er een poppetje met een rood vinkje te staan. En krijg je aanmoedigingen om het nog eens te proberen. Ook krijg je soms hulp vanuit de app doordat het woord wordt uitgesproken als je het een aantal keer fout doet.
Ik zal hier onder klank voor klank toelichten wat de oefening die je gaat doen allemaal inhoudt.

De aa van aap
De eerste klank gaat over de aa, de aa van aap. Bij deze oefening is er 1 niveau. Je krijgt de volgende soorten vragen gesteld:
– Bij welk plaatje hoor je de aa van aap vooraan?
– Bij welk plaatje hoor je de aa van aap als eerste?
– Waar hoor je de aa van aap in het midden?
– Bij welk plaatje hoor je niet de aa van aap aan het begin?

De e van emmer
De volgende klank gaat voor de e, de e van emmer. Bij deze oefening is er 1 niveau. Je krijgt de volgende soorten vragen gesteld:
– Bij welk plaatje hoor je de e van emmer vooraan?
– Waar hoor je de e van emmer aan het begin?
– Bij welk plaatje hoor je de e van emmer in het midden?
– Bij welk plaatje hoor je niet de e van emmer vooraan

De i van ik
De i van ik is de volgende. Bij deze oefening is er 1 niveau. Je krijgt dan de volgende vragen:
– Bij welk plaatje hoor je de i van ik vooraan?
– Waar hoor je de i van ik aan het begin?
– Bij welk plaatje hoor je de i van ik in het midden?
– Bij welk plaatje hoor je niet de i van ik vooraan?

De m van maan
De m van maan is de volgende klank. Bij deze oefening zijn er twee niveaus
Niveau 1
In niveau 1 worden de volgende vragen gesteld:
– Bij welk plaatje hoor je de m van maan vooraan?
– Bij welk plaatje hoor je de m van maan aan het begin?
– Welk plaatje begint met de m van maan?
– Bij welk plaatje hoor je de m van maan als eerste?
– Bij welk plaatje hoor je niet de m van maan vooraan?

Niveau 2
In nivo 2 worden de volgende vragen gesteld:
– Waar hoor je de m van maan achteraan?
– Bij welk plaatje hoor je de m van maan aan het eind?
– Waar hoor je de m van maan in het midden?

De p van pen
De volgende klank is de p van pen. Ook bij deze oefening zijn er twee niveaus.
Niveau 1
In niveau 1 worden de volgende vragen gesteld:
– Bij welk plaatje hoor je de p van pen vooraan?
– Bij welk plaatje hoor je de p van pen als eerste?
– Bij welk plaatje hoor je niet de p van pen vooraan?
– Bij welk plaatje hoor je niet de p van pen als eerste?

Niveau 2
In niveau 2 worden de volgende vragen gesteld:
– Bij welk plaatje hoor je de p van pen in het midden?
– Waar hoor je de p van pen aan het eind?
– Bij welk plaatje hoor je de p van pen als laatste?

De r van roos
De r van roos is aan de beurt! Hier is 1 niveau. En worden de volgende vragen gesteld:
– Bij welk plaatje hoor je de r van roos vooraan?
– Welk plaatje begint met de r van roos?
– Waar hoor je de r van roos als eerste?
– Welk plaatje begint niet met de r van roos?
– Bij welk plaatje hoor je niet de r van roos vooraan?
– Bij welk plaatje hoor je de r van roos achteraan?
– Bij welk plaatje hoor je de r van roos aan het eind?
– Bij welk plaatje hoor je de r van roos in het midden

De s van sok
We gaan verder met de s van sok. Hier zijn twee niveaus. In niveau 1 worden de volgende vragen gesteld:
– Bij welk plaatje hoor je de s van sok vooraan?
– Bij welk plaatje hoor je de s van sok als eerste?
– Bij welk plaatje hoor je de s van sok aan het begin?
– Bij welk plaatje hoor je niet de s van sok vooraan?
– Waar hoor je niet de s van sok aan het begin?
– Waar hoor je niet de s van sok als eerste?

In niveau 2 worden de volgende vragen gesteld:
– Bij welk plaatje hoor je de s van sok achteraan?
– Bij welk plaatje hoor je de s van sok aan het eind?
– Bij welk plaatje hoor je de s van sok als laatste?
– Bij welk plaatje hoor je de s van sok in het midden?
– Waar hoor je de s van sok vooraan en ook achteraan?
– Waar hoor je de s van sok als eerste en als laatste?
– Bij welk plaatje hoor je de s van sok aan het begin en aan het eind

De v van vis
De laatste klank is de v van vis. Hierin is 1 niveau beschikbaar. Hierin krijg je de volgende vragen gesteld:
– Waar hoor je de letter v van vis vooraan?
– Waar hoor je nu de v van vis?
– Bij welk plaatje hoor je de v van vis aan het begin?
– Bij welk plaatje hoor je niet de v van vis vooraan?
– Bij welk plaatje hoor je niet de v van vis aan het begin

Tip’s voor in de klas

De oefeningen uit de app zijn ook te downloaden als powerpoint om als digibord activiteit te gebruiken. Download ze hier:

Ook binnen Gynzy kun je aan de slag met lessen die over letter gaan. Hier onder staan een aantal links naar lessen over de letters uit de app:

Meer lesideeën met deze app?
logo eduapp

Wat leer je van deze app?

Kerndoel 11
De leerlingen leren een aantal taalkundige principes en regels. Zij kunnen in een zin het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde onderscheiden. De leerlingen kennen:

  • regels voor het spellen van werkwoorden
  • regels voor het spellen van andere woorden dan werkwoorden
  • regels voor het gebruik van leestekens.

Met als belangrijkste tussendoelen:

  • ontwikkeling fonemisch bewustzijn (groep 2 en 3)
  • herkennen van beginrijm in langgerekte woorden
  • herkennen van beginrijm in gewoon uitgesproken woorden
  • toepassen van beginrijm
  • klinker in een woord isoleren
  • auditieve analyse op klankniveau

Mijn Mening

Ik vind dit echt een geweldige app om aan fonemisch bewust zijn te werken! De opbouw is heel prettig. Eerst gaat het om de beginklank, daarna om midden en eindklank.
Het sluit prima aan bij de manier waarop kleuters leren omgaan met letters! Ook de manier van vragen stellen is heel fijn. Er zit elke keer een zelfde opbouw in de vragen, en toch blijf je geboeid omdat de vragen toch enige variatie hebben.

De plaatjes die in de app worden gebruikt zijn heel duidelijk, en je merkt dat kinderen er snel zelfstandig mee overweg kunnen. Ook de uitspraak van de opdracht en soms van de woorden is duidelijk verstaanbaar.

De feedback die de app aan de kleuters geeft vind ik uiterst vriendelijk als er fouten worden gemaakt. En ook als het goed gaat krijg je prettige feedback. Je wordt echt uitgedaagd om door te gaan met de app.

De navigatie binnen de app werkt zeer eenvoudig en is erg overzichtelijk voor kinderen.

Kortom ik vind deze app echt een aanvulling op het bestaande materiaal in kleuterklassen!

Leave a Reply