Oefen met woordenschat per seizoen

Leeftijd: 4 – 7 jaar
Prijs: € 2,99
Download voor iPad/iPhone & Android
badge_appstore-lrggoogleplay

 

Mijn Mening

Juf Jannie – Seizoenen – Woordjes leren is een erg goede app ter bevordering van de woordenschat. Woorden worden in stapjes uitgelegd. Elke keer als je weer klikt volgt er een nieuw stukje informatie over het woord. Het woordbeeld wordt dus steeds een beetje meer opgebouwd.
De vragen die gesteld worden zijn ook zeer divers. Sommige vragen die vragen juist inzicht en andere zijn redelijk gemakkelijk te beantwoorden.
Verder worden er in deze app lidwoorden gebruikt. Er wordt niet alleen maar gezegd
“spin”. Maar echt “de spin”. Hierdoor leren kinderen ook de lidwoorden die bij woorden horen.
Doordat de app een plaat per seizoen heeft kan ik bij elk seizoen deze app gebruiken!

De App

lente vragen

Woordenschat is een enorm belangrijk thema binnen het kleuteronderwijs. Want hoe meer woorden je snapt hoe beter de wereld om je heen te begrijpen is. Woorden leren gaat natuurlijk niet vanzelf. Het is voor kinderen belangrijk dat ze een woord leren aan de hand van een beeld bij een woord en een uitleg van het woord. Dus ging ik opzoek naar een app die aan die wensen kon voldoen. En die vond ik!

Het startscherm is verdeeld in vier vlakjes die samen een boom vormen die geven allen een seizoen weer namelijk; de lente, de zomer, de herfst en de winter. Als je nog geen keuze hebt gemaakt klinkt er een vriendelijk muziekje.
Ook is er ene optie om het geluid uit te zetten door op het luidsprekertje te klikken. Als je op de i drukt kom je in een informatiescherm waar je de andere apps van Juf Jannie kunt zien. En haar sociale media gegevens.

Wanneer je voor een seizoen kiest kom je in een volgend scherm terecht.  Nu kan ik kiezen wat ik wil gaan doen. Klik ik op de vinger dan kan ik op de plaatjes klikken en krijg ik een uitleg over het plaatje. Klik ik op het vraagteken dan worden mij juist vragen gesteld. En klik ik op de deur dan verlaat ik de lente en ga ik terug naar het startscherm om een nieuwe keuze te maken.

Wanneer je kiest voor het handje dan krijg je uitleg over de woordjes. Als ik op een plaatje klik krijg ik eerst te horen wat het is. Bijvoorbeeld het lammetje. Er volgt een animatie. Klik ik nog een keer dan hoor ik dat het lammetje een babyschaap is. Als ik nog een keer klik dan hoor ik dat het lammetje pas geboren is. Vervolgens klik ik nog een keer dan hoor ik dan lammetjes in de lente geboren worden. Klik ik dan nog een keer dan hoor ik dat het lammetje bedekt is met wol. Elke dat ik klik is een korte animatie van het lammetje te zien. Je kan dus meerdere keren op een plaatje klikken en elke keer hoor je weer iets nieuws. Als ik wil stoppen met de plaat dan druk ik op het kruisje.

Vragen over de platen

Je hebt ook een onderdeel binnen elke plaat waar je bij je vragen krijgt. Bijvoorbeeld: ‘waar is het nest?’. Ik moet dan op het nest klikken. Doe ik het goed dan krijg ik meteen een compliment. Doe ik het niet goed dan hoor ik alleen jammer en krijg ik een volgende vraag. De vragen die gesteld worden komen rechtstreeks uit de plaat waarop je kan klikken. Erg goed want zo oefen je meteen wat je gehoord hebt. Het is ook belangrijk dat als je met de app aan het werk bent dat je goed kijkt naar wat je allemaal ziet op de app. Soms worden er ook vragen gesteld in de trant van: ‘welk dier heeft een snavel?’. Je moet dan eerst goed kijken naar de dieren en dan bepalen welk dier een snavel heeft.

Het leuke is dat als ik een vraag beantwoord door op het juiste antwoord te klikken er ook meteen een animatie van het antwoord komt. Hierdoor blijf ik in ieder geval geboeid om te blijven kijken.
Ook zit er in deze plaat een herhaalknop. Als ik hier op klik dan wordt de vraag die mij zo net is gesteld nog een keer herhaald.

Wanneer je een aantal keer een vraag goed hebt beantwoord dan komt er een vrolijke animatie van Juf Jannie met ballonnen!

Tip’s voor in de Klas

seizoen scherm

Wat ik in de eerste instantie met de app doe is dat ik de kinderen in tweetallen met de plaat laat werken. Het liefste zit ik er de eerste paar minuten ook naast zodat ik kan zien hoe de kinderen klikken. Ik wil namelijk in de eerste instantie dat de kinderen de woorden die uitgelegd worden goed beluisteren.

Daarna kunnen kinderen via de app ook vragen gesteld krijgen, dit laat ik ze ook vaak in tweetallen doen. Ik merk dan dat er een echt gesprek mogelijk wordt tussen kinderen.

Een volgende activiteit is hier een vervolg op. Deze activiteit doe je met een klein groepje. Ik heb diverse plaatjes van afbeeldingen uit de app. Ik kies een plaatje en beschrijft dit plaatje voor de leerlingen. De exacte naam van de afbeelding mag je niet noemen! Weet een kind het juiste antwoord dan kan het kind dit noemen en krijgt dit kind het kaartje. Als alle afbeeldingen geweest zijn kun je kijken wie de meeste kaartjes heeft. Omdat kinderen soms passief meer woorden weten dan actief kun je de plaat waar je het over hebt erbij leggen. Dat maakt het voor kinderen makkelijker.

Om het eenvoudig te houden begin ik met één seizoen te gelijk. De moeilijkheid kun je opvoeren door meerdere seizoenen door elkaar te doen. Je moet dan ook nog het seizoen erbij noemen!Om het een stapje moeilijker te maken kun je kinderen elkaar de omschrijving laten geven. Dus een kind pakt een kaartje. En geeft de omschrijving aan een groepje kinderen.

Voor deze activiteit moet je de kaartjes twee keer printen. Elk kind geef je een kaartje. Twee kinderen hebben steeds hetzelfde kaartje. Ze moeten elkaar opzoeken. Maar ze mogen het kaartje aan niemand laten zien. Ze moeten elkaar vinden door de omschrijving van het woord te geven aan een ander kind. Als je elkaar gevonden hebt dan ga je samen naast elkaar zitten.

Download de kaartjes.

Wat leer je van deze App?

Als je naar de kerndoelen kijken kun je van deze app het volgende leren:

Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te
drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren
en bij het discussiëren.

 

Leave a Reply