mat02Los de matrix op

Leeftijd: 4 – 7 jaar
Prijs: € 2,99 20 & 21 oktober gratis voor iPhone/iPad
Download voor iPhone/iPad
AppStore

 

De App

In veel kleuterklassen is het spel Duolink te vinden. Deze app lijkt in veel opzichten op duolink.

In deze app krijg je namelijk een raster te zien. Boven het raster zie je plaatjes en aan de zijkant van het raster zie je plaatjes of kleuren. Je ziet bijvoorbeeld een raster met een zwart-rood-paars vlak boven. En rechts een paar schoenen en een shirt. Je ziet nu een zwart shirt. In welk vakje moet et shirt Wanneer je het shirt in het goede vakje hebt geplaatst blijft het liggen. Wanneer je het niet in het goede vakje hebt geplaatst springt het terug. Wanneer je antwoord goed is krijg je een volgende vraag.

Als je er te lang over doet om het plaatje op de juiste plek te plaatsen krijg je een hint.

In het overzicht zie je ook welke van de 20 matrixen je hebt opgelost. Als je een matrix al een keer hebt gedaan staat er een ster onder.

In deze app kun je de resultaten van de leerlingen zien. Je kunt zien hoeveel fouten ze gemaakt hebben en hoelang ze er over gedaan hebben. Als ze de matrix een volgende keer doen kun je ook zien of er progressie in de resultaten zit.

Als extraatje zit er in deze app ook nog memory! Hierbij kun je zelf het commentaar inspreken als een kind een paar wel/niet vindt. Ook zitten er kleurplaten in als extraatje.

Tips voor in de klas

Bij een app als deze is het belangrijk dat kinderen deze app goed doorhebben. Het introduceren van deze app kan goed in de kleine kring. Werk samen met 2/3 kinderen aan deze app. Begrijpen ze wat ze moeten doen? Als kinderen al eerder met het ontwikkelingsmateriaal Duolink hebben gewerkt zullen ze de app ook sneller begrijpen.
Wanneer kinderen begrijpen wat ze moeten doen kun je kinderen zelfstandig met deze app laten werken.

Een van de werkvormen die ik regelmatig in mijn klas toepas is het circuit. Hierbij moeten kinderen gedurende 7-10 minuten in een groepje aan een opdracht werken. Als het wisselsignaal klinkt dan moeten ze door naar het volgende onderdeel van het circuit. Deze opdrachten heb ik eerst allemaal los van elkaar uitgelegd in een circuitles. Dit zodat de kinderen bij elke opdracht goed zouden snappen wat ze daar moesten doen. Nu kan ik deze opdrachten allemaal in circuitvorm gebruiken omdat de kinderen goed weten wat ze moeten doen.
Overigens kunnen alle oefeningen prima in tweetallen worden gedaan. De leerlingen hebben dan de mogelijkheid om te overleggen over de oplossing. Maar ook alleen kan de oefening goed gedaan worden.

Wat leer je van deze App?

Als je naar de kerndoelen kijkt leer je van deze app het volgende:

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 24
De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 25
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Verder leer je van deze app het volgende:

  • Concentreren op een activiteit

Mijn Mening

De app Fill in the matrix is goed in te zetten in een kleuterklas. Het geeft een duidelijke richtlijn wat de leerling moet doen. Ik raad wel aan om de app eerst in een kleine kring met de kinderen te bespreken voor je ze er zelfstandig mee laat werken. Wat ik ook fijn vind aan deze apps is dat er een automatische controle op de oefening zit. Je weet dus meteen of je het goed hebt gedaan.

De navigatie binnen de app is eenvoudig en makkelijk voor kinderen te begrijpen. Na een uitleg kunnen kinderen vrijwel directe starten. Ook worden er scores bijgehouden. Wat soms ook makkelijk kan zijn.

Ik vind het prettig dat als je de app eenmaal hebt aangekocht je geen verdere in app aankopen te doen. Ook is er geen reclame in de app zichtbaar. Dat vind ik prettig. Voor mij maar ook voor de kinderen.

Deze app sluit zeer goed aan bij de dozen van duolink. De dozen van duolink zijn zeer goed in te zetten in een kleuterklas. Ze leren kleuters logisch nadenken. En ook vooral gestructureerd nadenken. Wat doe je eerst en wat doe je daarna. Belangrijk is wel dat de leerkracht goede gerichte instructie heeft gegeven wat de leerling eerst moet doen en wat daarna. Het is prettig voor de leerling dat er een vorm van zelfcorrectie aanwezig is. Zo is de leerkracht niet perse nodig om te controleren of het goed is gegaan

Ook op het digibord kun je prima met matrixen werken. Het is wel belangrijk dat je kinderen goed uitlegt hoe het allemaal werkt. Want dat is vaak nog het lastigste. Helaas is er op het digibord geen mogelijkheid tot controle. Je zult als leerkracht zelf moeten controleren of je leerlingen het goed gedaan hebben. Dit hoeft echter geen belemmering te zijn om hier mee aan het werk te gaan.

Een app die hier erg op lijkt is de app Matrix Match. Lees er meer over.

Leave a Reply