Oefen met cijfers en hoeveelheden

Leeftijd: 4 – 6 jaar
Prijs: € 3,99
Download voor iPad & Android
badge_appstore-lrg

Mijn Mening

Toen ik deze app aan mijn kleuters voorlegde merkte ik meteen dat ze enthousiast werden van deze app! De vormgeving van de app is heel vrolijk en spreekt aan bij kinderen. Ook het muziekje wat onder de app zit vinden mijn kleuters prettig. De vraagstelling is heel duidelijk voor kinderen. Ook de navigatie binnen de app is voor kleuters heel makkelijk.

Ik ben echt enthousiast over deze app omdat er op minimaal 4 verschillende niveaus gewerkt kan worden. Waardoor ik heel specifiek op een gedeelte van de telrij in kan zoomen. Op deze manier kan ik mijn kleuters nog beter begeleiden bij het leren van de getallen en hun positie in de telrij. Je kunt dan echt een klein stukje uitlichten. Heel prettig!Als je een fout maakt, krijg je binnen de app de kans om je fout te herstellen. Je mag de vraag namelijk opnieuw maken. Je foute antwoord valt ook weg. Dat is voor kleuters ook heel prettig. Van mij mag het wel zo zijn dat als ze drie keer een fout maken binnen dezelfde vraag ze het juiste antwoord te zien krijgen. En er een volgende vraag komt.

Wat ik verder heel prettig vind is dat kleuters een aantal vragen krijgen, en dan vervolgens komt er een beloningsscherm! De animatie is elke keer weer anders. En dat motiveert om door te gaan en een volgende oefening te kiezen.

Kortom deze app is een aanrader om bij de kleuters in de klas (of thuis) te gebruiken bij het leren van de getallen 1 – 20.

De App

ct01

Als je de app start kom je terecht in een winkelstraat. Je ziet hier allemaal winkels met huisnummers erop. Ook zie je wat er in welke winkel verkocht wordt. Door op de verschillende huizen te klikken kun je oefeningen gaan doen!
Bij elke oefening kies je in het begin steeds welke getallen je wil oefenen. Je hebt de volgende keuzes:

  • 1 – 5
  • 1 – 10
  • 11 – 15
  • 16 – 20 (Alleen bij oefening 3 en 4)
  • 1 – 20

Voor alle opdrachten geldt: als je het goed doet krijg je een compliment en de volgende vraag. Als je het niet goed doet wordt het getal uitgesproken en verdwijnt het cijfer. Ook wordt de vraag herhaald. Je krijgt dan opnieuw de mogelijkheid om antwoord te geven op de vraag.
Na een aantal vragen goed beantwoord te hebben krijg je een beloningsscherm en ga je terug naar het startscherm. Het beloningsscherm wisselt per activiteit.

De eerste oefening

In deze oefening krijg je vragen in de trant van: “Op welk nummer kun je dieren kopen”. Je moet dan op het juiste cijfer op de weg klikken.

De tweede oefening


In deze oefening krijg je vragen in de trant van: “Welke winkel is er op nummer vijf?”. Je moet dan op de juiste winkel met het juiste nummer klikken.

De derde oefening

Bij de derde oefening mist er steeds een nummer bij een van de winkels! Op de weg staan cijfers. Jij moet het missende cijfer aanklikken op de weg.

De vierde oefening


Bij deze oefening moet je steeds spullen in de kast tellen. Vervolgens moet je op de grond dan het juiste aantal aanklikken.
Een mooi detail in deze oefening is dat er met een tienstructuur wordt gewerkt. Op de bovenste en onderste plank van de kast kunnen maximaal 10 attributen staan.

De vijfde oefening


In deze laatste oefening ben je in de snoepwinkel. Uit de kauwgomballenautomaat rollen allemaal kauwgomballen met cijfers. Deze moeten opgeruimd worden. Je krijgt dan steeds de vraag: “raak alle kauwgomballen met het getal … aan”. Deze klik je vervolgens aan en dan verdwijnen ze.

Tips voor in de klas

Dit is een app die zich heel goed leent om in de klas te gebruiken! De app is op verschillende niveaus in te zetten wat de app zeer goed in te zetten maakt in de klas. Er is op de markt heel veel ontwikkelingsmateriaal waarbij tellen centraal staat. Denk bijvoorbeeld eens aan:
De getallenboom: tellen tot 10
De getallenlijn: waarbij je zelf cijfers/hoeveelheden moet neerleggen
Het telfeest van stippie: een doos ontwikkelingsmateriaal met allerlei telspellen erin
Kikker spring getallen: hierbij leren kinderen de volgorde van de telrij.

Wat ik zelf prettig vind om te doen is deze app eerst in een klein groepje goed uit te leggen aan de kinderen en samen met ze spelen. In een volgende speel/werkles waarin ik werk in een circuitmodel laat ik de kinderen verschillende telactiviteiten doen. Een van de onderdelen die ze dan gaan doen is het werken met deze app. Elk onderdeel duurt ongeveer 10 – 12 minuten. Daarna gaan ze naar het volgende onderdeel.
Afhankelijk van wat mijn doel is zet ik de app individueel of in tweetallen in.

Wat leer je van deze app?

Als ik naar de kerndoelen kijk kun je het volgende van deze app leren:

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en
er in praktische situaties mee te rekenen.Bij de kleuters ligt in combinatie met deze app de nadruk vooral op:

  • hoeveelheden tellen (resultatief tellen)
  • benoemen hoeveelheden
  • de telrij tot 10 / 20: de telwoorden, verder tellen en terugtellen vanaf een willekeurig getal
  • betekenis van het resultatief tellen
  • positioneren van getallen in de telrij (bijvoorbeeld tussen twee tientallen) en op de (lege) getallenlijn

Maar ook buiten de kerndoelen om leer je van deze app het volgende:

  • je concentreren op een activiteit
  • schrijfwijze van cijfers en hoeveelheden
  • herkennen van cijfers en getallen

 

Leave a Reply