Oefen samen met keersommen

Leeftijd: 7 – 9 jaar
Prijs: € 2,99 28/2 gratis
Download voor iPhone/iPad

De App

Als ik de app start mag ik eerst aangeven met hoeveel spelers ik wil gaan spelen. Ik kan kiezen uit:

  • 1 speler, je speelt dan tegen de computer
  • 2 spelers, je speelt dan tegen elkaar met een mede speler

Vervolgens zie ik de getallen van een bepaalde tafel staan, dit is afhankelijk van wat je instelt, daar kom ik later op terug.
Ik druk op roll. Er komt een som te staan. Bijvoorbeeld 12 x 1. Ik moet nu op het vakje met 12 drukken. Dit vakje krijgt mijn kleur, in dit geval is dat geel.
Daarna is de andere speler aan de beurt. Die krijgt de som 3 x 1. Dit keer is het antwoord 3. En wordt het vakje 3 aangetikt. Dit vakje wordt nu oranje.

Elke keer dat je een goed vakje hebt aangetikt wordt dit jouw kleur. De ene speler heeft gele vakjes en de andere heeft oranje vakjes. Als je een fout antwoord geeft dan mag je het nog een keer proberen. De gene die als eerste 5 vakjes, of wat je gesteld hebt, dezelfde kleur heeft die wint.

Bij instellingen, het radartje rechts boven, kun je aangeven hoeveel vakjes een kleur moeten hebben om te winnen. Dit kan variëren tussen de 2 en 15.

Bij instellingen kun je ook aangeven met welke tafel je wilt gaan oefenen. Ik kan kiezen uit de tafels 1 tot 87.

Tips voor in de Klas

Dit is een app die je heel goed in de klas kunt gebruiken om het automatiseren van de tafels te oefenen. Het leuke aan deze app vind ik dat je deze app samen kunt spelen. Dit vind ik erg leuk want dit brengt bij kinderen het competitie element naar boven.

Je hebt ook de optie om tegen de computer te spelen. Dit is natuurlijk ook handig. Want zo kunnen kinderen ook alleen dit spel spelen. Ook als je alleen speelt hebt je natuurlijk het competitie element want je speelt dan tegen de computer.

Wat leer je van deze App?

Als ik naar de kerndoelen kijk kun je het volgende leren van deze app:

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Kerndoel 27
De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.

Kerndoel 29
De leerlingen leren handig optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Mijn Mening

Ik ben echt enthousiast over deze app. Ik merk dat deze app aanslaat bij veel verschillende groepen kinderen. Het oefenen van tafels kan soms best lastig zijn. Deze app zorgt er voor dat kinderen samen de tafels kunnen automatiseren. Door het competitieve element worden kinderen gemotiveerd om de sommen echt goed te maken.

Ik vind het een pluspunt dat je de app ook alleen kunt spelen. Je speelt dan tegen de computer. En hebt dan in principe hetzelfde effect als dat je samen speelt. Ook dan merk ik dat kinderen gemotiveerd zijn om veel sommen goed te maken.

De navigatie in de app is eenvoudig. En alles is makkelijk in te stellen. Er zit ook een reclame in de app wat ik erg prettig vind.

Kortom een prima app om tafels mee te oefenen!

 

Leave a Reply