Onderwijswerk – Inspiratie voor groep 3 – 8

Geplaatst door op feb 2, 2016 in Materiaal | Geen reacties
Onderwijswerk – Inspiratie voor groep 3 – 8
  • onderwijswerk01

Een boek vol inspiratie voor groep 3 – 8

Prijs: € 19,95
Koop het boek

Het Boek

De kaft van het boek zegt mij: “inspiratie voor leerkrachten van groep 3 – 8”. En ik vind ook echt dat ik kan zeggen dat dit boek inspireert.

Het boek is onderverdeeld in vijf verschillende thema’s:

  • Kind: In deze hoofdstukken staat het kind centraal. Er is onder andere een hoofdstuk waar een stukje “achtergrondinformatie” over kinderen in de leeftijd 6 – 12 jaar. Waar bestaat hun wereld nou vooral uit? Ook blik je met de opdrachten terug op je eigen schooltijd. Wat ik dan weer interessant vind.
    Het hoofdstuk “Stabiliteit als basis” vind ik een  mooi hoofdstuk. Want sta je er eigenlijk wel eens bij stil wat voor voorbeeldfunctie jij hebt voor kinderen, en soms ook voor ouders? Soms ben jij de enige die de stabiele factor is. De vermelding van de 3 R’s zijn natuurlijk ook mooi!
  • Onderwijs: In de hoofdstukken die over onderwijs gaan wordt vooral gesproken over de onderwijskundige kant van de 6 – 12 jarige kinderen. Er wordt natuurlijk gesproken over rekenen en taal. Maar ook over methodes. De zin “luister naar je hart” en het stuk wat er onder volgt sprak mij heel erg aan. Want de methode moet mij en mijn klas volgen en niet andersom.
  • Klas: De hoofdstukken die over de klas gaan daarin staat jouw werkruimte centraal. Denk bijvoorbeeld eens kritisch na over de inrichting van je lokaal? Waarom is die zoals die is? Wat ik een mooie tip vind: “Ruim materiaal dat niet gebruikt wordt tijdelijk op. Op een ander moment kun je het weer als ‘nieuw’ introduceren”.  Mooie tip!
  • Leerkracht: Dit hoofdstuk gaat over jou! De leerkracht! Wie ben jij eigenlijk? Wie waren jouw helden? Wat zijn jouw dromen? Waar zou je over 15 jaar willen staan? Maar ook vragen als wat zijn jouw talenten? En hoe zet je dit in, in de klas staan centraal in deze hoofdstukken. Mooi inspiratie materiaal!
  • School: De school als geheel staat in deze hoofdstukken centraal. Wat te denken van teamwork? Hoe sterk is jouw team eigenlijk op bepaalde vlakken. En wat te denken van de inspectie? Die zijn er juist ook voor jou! Het hoofdstuk over ouders vond ik ook erg grappig. Het stukje zomaar wat ouders was erg herkenbaar!

De hoofdstukken vormen een goed samenhangend geheel.

Tips voor in de Klas

Ook dit is weer een boek wat je begint te lezen, daarna leg je het even weg, en laat je je gedachten er nog eens over gaan en pak je het weer op. Ik kreeg er allerlei ideeën van. En wilde direct dingen gaan uitproberen. En natuurlijk er met collega’s over praten. Hoe denken zij erover? Waar kunnen we elkaar vinden? Hoe kunnen we nieuwe elementen aan ons onderwijs toevoegen.

Ik wil er ook voor pleiten om dit boek te gebruiken tijdens de bouwvergadering. Iedereen leest een bepaald hoofdstuk en tijdens de vergadering gaan we hier op door. Als basis voor de vergadering kun je dan het “eigen invulblokje” gebruiken. Lijkt mij echt waardevol om op deze manier over onderwerpen te praten.

De hoofdstukken waarbij de leerkracht centraal staat vind ik echt persoonlijke hoofdstukken. Waarbij het vooral om jouw gaat. Deze kun je wat mij betreft goed gebruiken als basis voor een functioneringsgesprek. Met name in de voorbereiding daarnaartoe kan dit heel waardevol zijn. Want wat zijn eigenlijk je dromen? En wat zou je nog willen bereiken?

Op een van de eerste pagina’s staat een inhoudsopgave per onderwerp/thema. Je kunt er ook voor kiezen alles van een bepaald onderwerp/thema te lezen.

Mijn Mening

Na kleuterwerk vind ik dit een waardevol boek! De onderwerpen die in het boek aanbod komen hebben mij in ieder geval aan het denken gezet. Het boek is echt door leerkrachtogen geschreven. De onderwerpen in het boek sluiten wat mij betreft echt aan bij het werkveld.

Wat ik prettig vind is dat er in het boek gewerkt wordt met hoofdthema’s. Er zit daarin een mooie afwisseling. De hoofdstukken wisselen elkaar zo mooi af. Elk hoofdstuk zette mij weer aan het denken oer hoe ik dat doe in mijn eigen praktijk. Ik merk dat ik bij dit boek, net als bij kleuterwerk, het boek steeds weer even terug pak om weer een stukje te lezen en er weer verder over te denken.

Wat ik weer een echte top van dit boek vind is dat je zelf ook elke keer aan het schrijven wordt gezet. Er staat namelijk bij vrijwel elk hoofdstuk een checklist, denkvraag of een idee. En elke keer kun je er weer aantekeningen bij maken. Hier staat zelfs een apart vakje voor. Echt top!

En zoals in de inleiding mooi verwoord staat: Al lezend in dit boek word je uitgedaagd om te reflecteren op je eigen denken en handelen. Het boek gaat namelijk niet alleen maar over kinderen en over lesgeven, het gaat ook over jouw persoonlijke ontwikkeling”. En dat is wat het boek echt met mij heeft gedaan.

Kortom een prima boek om te lezen en met een hoofd vol inspiratie mee aan de slag te gaan, over na te denken en met elkaar in gesprek te gaan!

Related posts:

Leave a Reply