Mijn eerste codeerboek

Geplaatst door op mei 8, 2018 in Materiaal | Geen reacties
Mijn eerste codeerboek

Een prentenboek over programmeren

Leeftijd: 4 – 8 jaar
Prijs: € 16,99

Het Boek

Wanneer ik het Codeerboek opsla zie ik het eerste hoofdstuk van het boek! Dit hoofdstuk is getiteld: “Hoe je een supercodeur wordt”. Dit gaat erover wat wat je moet doen om te leren programmeren! Nou onder andere: proberen, creatief zijn en samen aan de slag gaan!

In elk hoofdstuk wordt kort een basisprincipe uitgelegd van het programmeren. Ook worden er passende opdrachten gegeven. Ik licht kort elk hoofdstuk toe.

Hak hak hak

een opdracht in kleine stukjes hakken: een groot probleem kun je opdelen in kleine stukjes. Zo vind je gemakkelijker een oplossing. Bij dit hoofdstuk zit ook een opdracht over een taak in kleien stukken hakken.

Zet in elkaar

In dit hoofdstuk van het boek wordt het algoritme principe besproken. Een algoritme is namelijk een reeks opdrachten die nodig zijn om een taak uit te voren. Het lijkt wel een beetje op een recept. In een opdrachtvorm wordt ook een algoritme met kinderen besproken. Namelijk wat doe je als je je schoenen en sokken aantrekt?

Opzoek naar bugs

Een programma verteld de computer wat hij moet doen. Een foutje in zo’n programma noemen we een bug. Bugs kunnen voor veel problemen zorgen! Een bug kun je ontdekken in je programma wanneer je stap voor stapt werkt. Je kijkt eerst goed of het werkt voor je een nieuwe stap toevoegt. Natuurlijk zit er ook een opdracht bij waarbij je opzoek gaat naar bugs!

Ontsnap uit de jungle

Bij programmeren gaat het ook om plannen maken. Bedenk op voorhand welke problemen je tegen kunt komen en hoe je die kunt oplossen. Je gaat in dit hoofdstuk een plan maken voor in de jungle!

Zoek het patroon

Wanneer je programmeert ga je opzoek naar patronen. Als je dan een probleem ontdekt zoek dan naar patronen die je nog niet zag. Want als je een patroon kunt vinden dan heb je oplossing ook in handen! Je gaat in dit hoofdstuk ook een opdracht maken! Namelijk patronen met fruit.

Loop Loop Loop

Een computer kan iets steeds weer opnieuw blijven doen zonder dat ze het saai gaan vinden. Een loop zijn speciale stukjes in een programma die ervoor zorgen dat de computer een bepaalde opdracht blijft herhalen.

Je plan uitdokteren

Wanneer je een computer programma wilt maken dan denken programmeurs na wat het programma moet kunnen. En wat het programma doet. Hiervoor gebruiken ze vaak een flowchart. Dit is een schema waarin je het verloop van het programma kunt zien. Je gaat ook zelf een flowchart maken!

Keuzes maken

Een programma moet soms ook kiezen tussen een paar mogelijkheden. Het moet iets doen als iets waar of iets anders als iets niet waar is. Dit noemen we de voorwaarde. En die maken we met ALS-zinnen en ANDERS-zinnen. Als opdracht ga je op schattenjacht! Hierbij pas je ook de ALS- en ANDERS-zinnen toe.

Data bewaren

Cijfer en woorden noemen we data. Om deze data te bewaren gebruikt een computer een variabele. Een variabele is net als een doos. Je stopt er spullen in die je later nodig kunt hebben. Variabelen zijn handig voor het bijhouden van punten voor een spel. In de opdracht ga je dan ook met een spel aan de slag!

Achterin het boek zit ook nog een woordenlijst.

Tips voor in de Klas

Dit boek is een kijk en doe boek. En het leent zich wat mij betreft goed voor ene kleine kring. Wanneer je als juf/meester van te voren het hoofdstuk over programmeren goed doorneemt. En de opdrachten die erbij staan ook goed doorneemt. Dan weet ik zeker dat je met de kleuters hiermee aan de slag kunt gaan.

Wanneer kinderen zelf kunnen lezen kunnen ze natuurlijk ook zelfstandig aan de slag met het boek.

Mijn Mening

Ik vind dit echt een leuk boek! Wat ik er leuk aan vind is dat de basisprincipes duidelijk worden uitgelegd aan kinderen. Om elk principe te ondersteunen is er ook een praktische opdracht zodat kinderen meteen begrijpen hoe het principe werkt.

De plaatjes opdrachten spreken de kinderen erg aan! Ze vinden het leuk om ermee te werken. En de opdrachten die in het boek staan spreken aan bij de kleuters maar ook bij kinderen in hogere groepen! Je merkt ook dat ze de taal van het programmeren gaan toepassen in bijvoorbeeld het werken met de Bee Bot/Blue Bot.

Dit boek vind ik echt van meerwaarde als je als school aan de slag gaat met programmeren omdat de basisprincipes zo duidelijk beschreven zijn. Het geeft handvatten voor de lessen hierover. Kortom… aanschaffen!

Leave a Reply