Math Dice Jr – Rekenen Met Dobbelstenen

Posted by on jun 5, 2015 in Materiaal | No Comments
Math Dice Jr – Rekenen Met Dobbelstenen

md01

Maak sommen met de dobbelstenen

Leeftijd: 5 – 99 jaar
Aantal spelers: 2 – 6
Prijs: € 10,99
Koop Math Dice Jr

Het Spel

md04

Als ik de verpakking open zit het volgende erin:

  • 3 gekleurde dobbelstenen met 6 zijden met ogen van 1 t/m 6 erop
  • 2 gekleurde dobbelstenen met 6 zijden met ogen van 1 t/m 3 erop
  • 1 twaalfkantige dobbelsteen met de cijfers 1 t/m 12 erop
  • 6 fiches die als pionnen dienen
  • 1 scoredoek
  • zakje waarin je alles op kunt bergen

Als je met het spel begint dan leg je het scoredoek zo neer dat alle spelers erbij kunnen. Je bepaald dan ok of je voor een lang spel, 15 punten, of kort spel, 7 punten, gaat. Elke speler kiest een fiche om mee te spelen.

De jongste speler mag dan beginnen met gooien. Als eerste wordt de witte dobbelsteen gegooid. Daarna worden de vijf gekleurde dobbelstenen gegooid. Stel dat je 7 gooit met de dobbelsteen dan moet je met de gekleurde dobbelstenen. Met de gekleurde dobbelstenen gooi je 5, 2, 4, 1 en 3. Het gaat er nu om dat je met de gekleurde dobbelstenen combinaties maakt die op 7 uitkomen. Als je een combinatie vindt, in dit geval bijvoorbeeld 5 + 2, dan roept de speler “gevonden”. De speler legt nu uit hoe hij/zij aan de uitkomst is gekomen en mag vervolgens de gebruikte dobbelstenen houden tot het einde van de ronde. De dobbelstenen 4, 1 en 3 liggen er nu nog. Weer roept een speler gevonden, deze speler maakt de som: 3 + 4 x 1. Hier komt ook weer zeven uit.

Wanneer alle dobbelstenen zijn gebruikt of als er geen manieren meer zijn om tot een uitkomst te komen dan is de ronde voorbij. Nu kunnen we de punten gaan tellen. Voor elke dobbelsteen die je hebt gebruikt krijg je een punt en moet je dus een vakje verder gaan met je fiche. Nu is de volgende speler aan de beurt. Dit gaat door tot er een speler als eerste op de finish is.

Tips voor in de Klas

md02

Ik vind dit echt een geweldig spel om in de klas met kinderen te spelen. Kleuters hebben vaak ook interesse in spelletjes met dobbelstenen. En ze oefenen meteen de vaardigheden om ogen van dobbelstenen in een keer te zien. Ik vond voor de kleuters de 12 kantige dobbelsteen een beetje lastig. Daarom ging ik opzoek naar een andere dobbelsteen. Ik vond een doosje met allemaal verschillende dobbelstenen. De volgende dobbelstenen gebruik ik nu ook bij het spel:

dobbelstenen

Dit zijn vier dobbelstenen met waarvan de maxima als uitkomst variëren tussen 4 en 8. Op deze manier kun je kijken wat het beste aansluit bij het niveau van de kinderen.

Hoe speel ik het spel in mijn Klas?

In mijn klas speel ik het spel als volgt:

Eerst verken ik met de kinderen de dobbelstenen. En stel ik vragen in de trant van hoeveel ogen staan er op de dobbelsteen. En wat als ik nu op een dobbelsteen 3 ogen heb en op de andere 2. Hoeveel is dat samen?

Daarna gooien we met de bijzondere dobbelsteen, dit kan de 12 kantige dobbelsteen zijn maar ook een van de andere dobbelstenen. Dit is een beetje afhankelijk van het niveau van de kinderen. We bespreken wat erop staat.

Vervolgens worden de andere dobbelstenen gegooid. Kunnen we met de dobbelstenen die we gegooid hebben het getal maken wat we moeten maken. Ik voeg er in oefenfase geen snelheidselement in. Dit omdat ik wil dat de kinderen echt gaan snappen wat ze doen. Elke keer als er een combinatie gevonden is leggen we de dobbelstenen weg en kijken we naar de volgende. Deze stap herhaal ik een aantal keer met de kinderen. Wat ik vaak merk is dat ze dit al heel erg leuk vinden om te doen. Hoe ouder kinderen worden hoe moeilijker de sommen kunnen worden. Voor kleuters zijn alleen plussommen vaak voldoende. Maar zeker richting groep 3 komen er bij sommige ook al minsommen bij kijken. Je zult versteld staan hoe snel kinderen dit oppikken.

In een vervolgkring, als ik zeker weet dat de kinderen goed door hebben, ga ik door met het echte spel. Daarbij neem ik als leerkracht de rol van spelleider op mij. Ik stimuleer de kinderen om opzoek te gaan naar combinaties. Als er een combinatie gevonden is door een kind, mag dit kind de dobbelstenen voor die ronde houden. Als er geen dobbelstenen meer over zijn of er kunnen geen combinaties meer gemaakt worden gaan we, net zoals in het gewone spel, de punten tellen en is daarna de volgende aan de beurt om te gooien.

Wat leer je van dit spel?

md03

Als ik naar de kerndoelen kijk kun je het volgende van dit spel leren:

Kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Met als belangrijkste tussendoelen:

Taal voor het uitdrukken of benoemen van:

  • Getallen en getalnotaties
  • Het structureren van getallen

Kerndoel 26
De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Waarbij de focus met dit spel ligt op:

  • (kleine) Hoeveelheden vergelijken (méér, minder evenveel)hoeveelheden tellen (resultatief tellen)
  • Meten door afpassen benoemde hoeveelheden, groottes, data etc. (waarvan je de getallen weet) vergelijken op grond van die getallen. Bijvoorbeeld bij een vraag als “wie is het oudst?”
  • Getallen met elkaar vergelijken op basis van volgorde in de telrij en door vergelijking van corresponderende hoeveelheden
  • Kleine hoeveelheden direct overzien
  • Getalpatronen herkennen, zoals die op de dobbelsteen
  • Herkennen van het dobbelsteenbeeld
  • Splitsen van getallen

Verder leer je van dit spel:

  • Bij elkaar tellen van hoeveelheden
  • Koppelen van hoeveelheden aan getallen tot en met 12
  • Herkennen van de volgorde van de getallen tot en met 12
  • Strategisch spelen
  • Concentreren op de activiteit
  • Creatief denken

Mijn Mening

Wat een ontzettend leuk spel is dit zeg! Als leerkracht kreeg ik meteen dat dit echt een heel erg leuk en leerzaam spel is voor kinderen. Wat ik vooral leuk vind aan dit spel is dat je het op verschillende manieren in kunt zetten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen een lange variant en een korte variant. Dit maakt het spel flexibel.

Ook kun je de witte dobbelsteen voor jonge kinderen vervangen door een andere waardoor ze minder hoge getallen moeten maken. Met name voor kleuters is dit prettig om te doen.

In mijn klas merk ik dat als kinderen eenmaal door hebben hoe het spel werkt dat ze het graat zelf spelen. En dat ze er plezier aan beleven. Kleuters hebben helemaal niet door dat ze al met rekenen bezig zijn. Ze zijn alleen maar bezig met het maken van getallen. Maar dit is natuurlijk rekenen!

Ook voor thuis is dit een leuk spel! Kinderen zullen zich er niet mee hoeven te vervelen.

Dit spel mag niet ontbreken in een rekenkist op school!

Leave a Reply