Inzet van tablets bij de kleuters

Geplaatst door op okt 4, 2015 in Materiaal | Geen reacties
Inzet van tablets bij de kleuters

tab05

Hoe zet je tablets in bij de kleuters?

Hoe ben ik begonnen

tab01

Op een gegeven moment kreeg ik een iPad. Al snel ontdekte ik dat er een hoop apps zijn voor kinderen. Dus wat deed ik? Ik nam mijn iPad mee naar de klas en liet de kinderen in de klas er mee werken. De kinderen vonden het leuk om met de diverse apps aan de slag te gaan. Dit viel ook op bij mijn collega’s. Na goed overleg hadden we het jaar daarop 4 iPads voor alle kleuterklassen samen.

Wat voor Apps ga je gebruiken?

tab03

Al gauw kwamen we er samen achter dat we per thema 4 – 5 apps wilden kiezen die echt bij dat thema pasten. Ook wilde we mapjes maken met algemene apps:

  • Rekenen algemeen: denk hierbij aan het oefenen van begrippen ed
  • Tellen: hierin staan apps waarmee kinderen kunnen oefenen met tellen
  • Letters: in dit mapje staan apps waarbij kinderen oefenen met letters
  • Woordenschat: hier verzamelen we de apps die met woordenschat te maken hebben
  • Overige apps: hierin staan apps die wel heel interessant zijn maar niet meteen passen bij een bepaald vakgebied.

Van deze apps maakte ik ook een gids. De startgids voor het werken met tablets. Download de gids. Of lees er juist meer over.

De apps die er vast opstaan en de thema apps worden door elkaar heen gebruikt. De ene keer zet een leerkracht een thema app in en de andere keer zet een leerkracht een app in om uit algemene apps voor vaardigheden op reken- of taalgebied.

De thema apps worden er zo’n 3 weken voor het thema start bepaald. Hierdoor heeft iedereen de tijd om zich ook de apps eigen te maken. Want we vinden het wel belangrijk dat de leerkracht de app kent voor hij/zij de kinderen er mee laat werken.

Introductie van een App

tab04

Het introduceren van een app vind ik een belangrijk onderdeel van het werken met apps. Ik doe dit op twee manieren:

In een kleine kring

In een kleine kring: deze kringen bestaan uit 4 – 5 kinderen samen ontdekken we dan de app. Hierbij is de leerkracht sturend in het proces van ontdekken. De kinderen weten na een kleine kring precies hoe ze de app moeten gebruiken.

In de grote kring

In de grote kring: als ik dit doe dan koppel ik de iPad met een kabel aan het digibord. Dit kun je ook draadloos doen met een Apple TV. Ik laat dan de hele klas de werking van de app zien. De bediening van de app loopt nog steeds via de iPad en niet via het digibord.

Werkvormen met Apps

tab02

Ik heb je nu verteld hoe ik begonnen met met iPads. Ook heb ik je uitgelegd dat wij apps per thema gebruiken. En dat we algemene apps hebben. Ook legde ik je uit hoe ik een app introduceer. Maar ik heb je nog niet verteld welke werkvormen wij gebruiken. Daar ga ik het nu over hebben.

We zetten apps in tijdens de speel/werklessen bij de kleuters. Soms bepaalt de leerkracht welke app een of twee kinderen moeten gaan doen. Soms kan de leerkracht ook aangeven welke app een kind moet doen.
Ik vind het belangrijk dat kinderen ook op de iPad de mogelijkheid hebben om samen te werken. Dit stimuleert ze namelijk om samen tot oplossingen te komen samen een gesprekje te voeren Het is wel belangrijk dat je als leerkracht wel regelmatig een ronde door de klas doet zodat je ziet wat de kinderen doen en hoe ze het doen.

Ook zetten wij apps in tijdens het circuit dat we draaien. Kinderen werken dan over het algemeen alleen met een door de leerkracht gekozen app. Van te voren is tijdens de uitleg van het circuit de app aan de kinderen uitgelegd. Dit is meestal geen nieuwe app voor de kinderen.

Apps combineren met concreet Materiaal

Apps zijn natuurlijk heel leuk om te gebruiken. Maar bij kleuters werken we ook met ontwikkelingsmateriaal. Juist omdat kleuters veel leren van handelend werken. Gebruiken we ook apps waarbij je concrete materialen gebruikt. En we gebruiken apps waarbij je het digibord nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Toca Builders in combinatie met bouwkaarten en lego. De materialen kun je hier vinden.
  • Woordwijs in combinatie met woordkaarten of memory. Woordkaarten en memory kun je hier vinden.
  • Matrix game in combinatie met het spel duolink en het digibord. Een uitgebreide uitleg over het gebruik van duolink, de app en het digibord materiaal vind je hier.
  • De apps van Osmo in combinatie met de osmo set. Meer over Osmo lees je hier.
  • De apps van Marbotic in combinatie met de houten cijfers. Alles over de inzet van de houten cijfers van Marbotic kun je hier vinden.
  • De apps van Tiggly in combinatie met de vormen. Lees meer over de vormen van Tiggly.
  • De apps van Tiggly in combinatie met het rekenmateriaal

Afspraken met kinderen over apps

Ik vind het ook belangrijk dat je met kinderen afspraken maakt over het gebruik van de apps. De enige regel die ik heb is dat je 1 app gaat doen als je met de iPad werkt en niet meer. Met de kinderen heb ik afgesproken dat je niet uit de app gaat tenzij je klaar bent en iets anders gaat doen.

Ik weet dat je apps kunt vastzetten zodat kinderen er niet uit kunnen. Dit doe ik eigenlijk niet zo vaak. Ik doe dit omdat ik het belangrijk vind dat kinderen leren dat deze vrijheid er is. En dat ik ze beter kan leren hier mee om te gaan. In de ‘echte wereld’ kun je ook met dingen stoppen. De iPad is onderdeel van de echte wereld. Dus daarom vind ik dat kinderen hier mee moeten leren omgaan.

Als een kind uit de app gaat waarschuw ik dit kind natuurlijk. Gebeurt het in dezelfde les nog een keer dan moet het kind stoppen met werken op de iPad en iets anders gaan doen. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je hier enige nuance in houdt.

Noot: ik heb het hier over iPads omdat wij die gebruiken. Maar deze kun je natuurlijk ook vervangen voor een andere tablet.

 

Leave a Reply