Inspiratiemap Onderzoekend en ontwerpen spelen bij kleuters!

Geplaatst door op okt 22, 2018 in Materiaal | Geen reacties
Inspiratiemap Onderzoekend en ontwerpen spelen bij kleuters!

Aan de slag met wetenschap en techniek met kleuters!

Download de inspiratiemap!

Mijn Mening

Wauw wat een prachtige download is dit zeg! Ik vind het geweldig om met kleuters te experimenteren in de klas. Kleuters genieten ervan. Maar ik ook zeker.

Deze download geeft zo veel inspiratie waarmee je aan de slag kunt. Er staat heel duidelijk bij elke opdracht wat je allemaal nodig hebt. Ik vind het ook erg prettig dat de materialen die je nodig hebt vrijwel altijd eenvoudig voorhanden zijn.

In deel 1 van de download vind ik echt dat je aan het denken wordt gezet over wetenschap & techniek onderwijs. Je krijgt echt goede achtergrond informatie mee. En kunt op deze manier ook de activiteiten beter in je klas inzetten. Heel erg waardevol.

Deze download zou door elke kleuterleerkracht gelezen moeten worden!

De Inspiratiemap

De inspiratiemap is gemaakt op initiatief van Edith Louman en Nanda Zonjee. Samen met vijf andere onderwijs professionals. De map (gratis download) is opgebouwd in diverse delen. Deze zal ik belichten:

Deel 1 Onderzoekend en ontwerpend spelen met kleuters

In dit deel van de map gaat het vooral over hoe jonge kinderen leren, juist vanuit spel! Ze onderzoekend dingen, zijn bezig alles te verkennen. Als kinderen oplossingen voor problemen bedenken doen ze dit op een ontwerpende manier.

Onderzoekend en ontwerpend spelen is dus niet alleen van toepassing op Natuur & Techniek het zit in veel meer. Er wordt onder andere ook over de speel leer omgeving van kleuters gesproken. En hoe je daarop kunt inspelen.

In dit deel vind je dus vooral achtergrond informatie. En je krijgt tips van de makers!

Deel 2 De Activiteiten

De activiteiten in de map zijn ondergebracht in acht thema’s. Deze thema’s geven aan waar het accent op ligt. De thema’s zijn:

Wat gebeurt er?

Bij dit volgende thema is er juist weer een koppeling met natuur en scheikunde! Kleuters gaan actief experimenteren!

Hoe werkt dit?

In dit thema onderzoeken kleuters allerlei voorwerpen. Dit zijn eigenlijk een soort van uitvindingen. Waarbij je begint met de basis wat kun is het voor voorwerp en wat kun je er allemaal mee doen?

Zie je dat?

De activiteiten onder dit thema zijn gericht op verschijnsels uit de natuur. Hierbij ga je vooral observeren en opzoek naar overeenkomsten en verschillen.

Wat ga je maken?

In dit hoofdstuk staat maken centraal! Je maakt iets voor iemand maar er zijn altijd wel een paar voorwaarden aangekoppeld.

Kunnen wij dat ook?

Dit zijn activiteiten die aansluiten bij het dagelijks leven. Je maakt bij dit type opdrachten een plan, bedenkt welke materialen je nodig hebt, en kunt dan al doende een probleem oplossen.

Voelen maar!

Activiteiten onder die onder dit thema vallen daarbij gaan kinderen met materialen aan de slag. Deze materialen onderzoeken ze grondig!

Onderzoek jezelf maar!

Ja onderzoek jezelf maar! Bij dit type opdrachten onderzoeken kleuters delen van hun eigen lijf. Denk voorbeeld aan evenwicht, handen, proeven, etc.

Wat bedenk jij?

Dit zijn de meer creatievere opdrachten. Deze doen een beroep op het creatieve denkvermogen van kleuters. Ze bedenken oplossingen voor problemen die hen gesteld worden.

Tips voor in de Klas

Wanneer je naar het leerplankader voor jonge kinderen van het SLO kijkt zie je dat de activiteiten uit deze map vallen onder “oriëntatie op jezelf en de wereld”.  Wanneer je de kaart van het SLO nader bekijkt valt op dat deze activiteiten allemaal vallen onder “verschijnselen uit natuurkunde en techniek.

In de inhoudslijn worden fase 1, 2 en 3 onderscheden. Deze kun je koppelen aan de vier fasen voor jonge kinderen.Oriënteren is vooral fase 1 van de inhoudslijn. Als je dan daar het onderzoeken kijkt dat is fase 2. Uitvoeren van het experiment/onderzoekje is in deze lijn fase 3. De laatste stap evalueren en reflecteren staat in de inhoudslijn niet expliciet benoemd maar is natuurlijk wel heel belangrijk!

 

Leave a Reply