Expliciete Directe Instructie

Geplaatst door op apr 19, 2015 in Materiaal | Geen reacties
Expliciete Directe Instructie
  • edi kopie
  •  

Prijs: € 24,95
Bestel het boek
Schrijver: John Hollingsworth & Silvia Ybarra
Vertaald door: Marcel Schmeier

Het Boek

Dit boek kwam ik op internet tegen. Het trok meteen mijn aandacht. Want ook ik wil graag met maximale uit mijn leerlingen halen! Dit boek is geschreven door John Hollingsworth & Silvia Ybarra. Marcel Schmeier heeft dit boek in het Nederlands bewerkt.

Het boek bestaat uit 12 hoofdstukken:

  • Ik kan het
  • Instructie is het hart van effectief onderwijs
  • Controleren van begrip
  • Lesdoel
  • Activeren van de voorkennis
  • Instructie: de vorm
  • Instructie: de inhoud
  • Begeleide inoefening
  • Lesafsluiting
  • Zelfstandige verwerking
  • Een volledige EDI-les
  • Wetenschappelijke onderbouwing

Elk hoofdstuk beschrijft de verschillende onderdelen van een EDI-les. Het onderdeel van de EDI-les wordt in elk hoofdstuk uitgebreid besproken. Er worden voorbeelden geven, je krijgt tips en doorkijkjes in andere lessen. Op deze manier kon ik er de volgende dag al mee aan de slag!

Een EDI-les zit op volgende manier in elkaar:

  • Lesdoel, bespreek dit ook met de kinderen.
  • Activeren van de voorkennis: wat weten de kinderen al van het onderwerp?
  • Onderwijs het concept: Uitleggen wat je gaat leren
  • Onderwijs de vaardigheid: Uitleggen van de vaardigheid die kinderen leren
  • Maak het belang van de les duidelijk: Waarom moeten kinderen dit leren
  • Begeleide inoefening: In dit onderdeel van de les ga je samen met kinderen oefenen wat je net uitgelegd hebt. In deze fase van de les kunnen de wisbordjes en ijsstokjes goed van pas komen.
  • Afsluiting van de les: Hoe gaan de kinderen verder? Wat gaan ze dan doen?
  • Zelfstandig verwerken van de les: dit is de laatste fase van het EDI-model. Kinderen gaan zelfstandig aan de slag met het geleerde.
  • Geven van verlengde instructie: Nadat kinderen zelfstandig aan het werk zijn kun jij verlengde instructie geven aan kinderen die dit nodig hebben. Het heeft als doel om ook de kinderen die wat minder goed meekomen in staat te stellen het lesdoel te halen.

Een van de belangrijke boodschappen uit het boek is dat jij als leerkracht de baas bent over de les. Jij bepaalt op welke manier de kinderen het lesdoel van die les gaan halen. Je kunt natuurlijk klakkeloos de handleiding volgen, wat ik in mijn klas zag was dat niet alle kinderen actief bezig waren met de uitleg die ik gaf, door een aantal elementen in te voeren bereikte ik meer betrokkenheid bij mijn leerlingen:

  • Een wisbordje: Alle kinderen krijgen van mij een wisbordje en een whiteboardstift. Tijdens de uitleg schrijven de kinderen de antwoorden op hun wisbordje. Na een korte bedenktijd houden ze het bordje omhoog. Zo weet ik ook of mijn instructie begrepen is.
  • Een beurtenbakje: De namen van alle kinderen staan op een ijsstokje. Als ik een kind een beurt geef dan haal ik een naam uit het bakje. Daarna gaat het stokje meteen weer terug in het bakje.

Jij als leerkracht maakt dus het verschil! Jij doet ertoe als leerkracht. Een goede instructie is de basis en jij kan die als leerkracht geven.

Wat heb je aan het boek?

Ik wil net als alle andere leerkrachten in Nederland goed lesgeven aan mijn klas. En natuurlijk wil ik het maximale uit de kinderen halen. Belangrijk hierbij is dan wel dat de instructie staat als een huis. En dat je daarbij ook alle kinderen betrekt en er voor zorgt dat ze goed mee gaan doen. Dit boek bood mij allemaal handvatten om de instructie een stuk interactiever te maken en de kinderen meer te betrekken. De handleiding en het doel van de les leiden mij nog altijd. Maar door niet alles klakkeloos te volgen en er je eigen draai aan te geven betrek je de kinderen wel meer erbij.

EDI bij Kleuters

EDI is goed toe te passen bij de kleuters. De zelfstandige verwerking is soms wel een lastig punt. Vaak wordt er voor zelfstandige verwerking in hogere groepen een oefening uit het boek gedaan. Voor kleuters vind ik werkbladen niet altijd een toevoeging. Na een les over rijmen, bijvoorbeeld met de rijmbal kun je kinderen als verwerking prima een rijmlotto of ander spel laten doen.
Of als je bijvoorbeeld een les over tellen tot 10 hebt gedaan kun je in de kast vast een vervolgactiviteit vinden waarbij kinderen tot 10 moeten tellen.
Kijk eens goed in je kasten wat heb je er allemaal staan. Welke materialen kun je inzetten na dat je een activiteit in de kring hebt gedaan? Ik weet zeker dat je materialen tegen gaat komen maar het vraagt wel van jou als leerkracht om creatief te zijn!

Extra materiaal bij het boek

Bij dit boek zit ook extra materiaal.

Stapstenen voor het controleren van begrip

Regels tijdens een EDI les

Lessjabloon

Op de website over directe instructie kun je ook nog veel informatie vinden hier vind je de website.

icoon_igdi

IGDI App

De IGDI app is een app waarin je de bouw, lesfase, vak, niveau en duur kunt ingeven. Aan de hand van deze criterea krijg je tips voor je les. Lees meer over deze app.

Prijs: € 1,99
Download voor iPhone/iPad/Android & Windows
AppStoreAndroidwindowsstore

 

Mijn Mening

Dit boek kwam bij mij echt op het juiste moment. Ik merkte dat sommige kinderen soms niet zo betrokken waren bij mijn instructie. Door dit boek kreeg ik handvatten om mijn instructie effectiever te maken. En kinderen meer te betrekken bij de les. Ik merk dat door de wisbordjes kinderen meer betrokken zijn bij de les. Wat ik nog wel heb is dat ik het er bij de kinderen in moet krijgen dat ze het wisbordje automatisch pakken bij elke uitleg. Maar dat gaat de komende tijd vast lukken. Want de kinderen vinden het leuk om ermee te werken.

Het boek daagde mij ook uit om kritisch naar mijn eigen lesgeven te kijken. Waren er misschien nog dingen die ik anders kon doen? De afsluiting van mijn lessen kon beter. Ook daarin bood het boek mij handvatten.

Ik vind dit boek erg prettig lezen. Er zit een duidelijke structuur in. En wat ik het meest waardevol vind is dat je de tips meteen de volgende dag kunt toepassen in je klas!

Dit boek zou eigenlijk bij elke leerkracht in de klas moeten staan!

Related posts:

Leave a Reply