Dweebies – Leg rijen met kaarten

Geplaatst door op nov 5, 2015 in Spelletjes | Geen reacties
Dweebies – Leg rijen met kaarten
  • dwee01
  • dwee05
  • dwee02
  • dwee03
  • dwee04

Leg rijen met kaarten met aan het begin en het einde dezelfde kaart

Leeftijd: 5 – 99 jaar
Aantal spelers: 2 – 5 spelers
Prijs: € 8,95
Koop Dweebies

Het Spel

Als ik het doosjes van Dweebies open zit er het volgende in:

  • 54 kaarten met 27 verschillende Dweebies erop
  • Spelregels

Aller eerst bekijk ik de kaarten van de Dweebies eens goed. De Dweebies zijn allemaal gekke figuurtjes met bijzondere hobby’s erop afgebeeld. Ook valt het mij op dat er links bovenin een aantal stippen staan. Deze stippen geven aan hoe vaak deze Dweebie voorkomt in het spel.

Om het spel te gaan spelen schud je eerst de kaarten. Vervolgens geef je iedereen vijf kaarten. Deze kaarten moet je voor jezelf houden. De andere spelers mogen deze kaarten niet zien. Als je aan de beurt bent leg je een Dweebie neer op tafel. Je pakt ook een Dweebie van de stapel om je hand weer aan te vullen tot vijf. De volgende speler mag ook weer een kaart aanleggen. Deze kaart mag overal aangelegd worden. Dus links, rechts, onder of boven. Het maakt niet uit waar zolang de kaart maar aansluit en en geen andere kaart ligt. Het is nu de bedoeling om zowel rechts als links of onder als boven dezelfde Dweebie te hebben. Zodra dit is gebeurt mag je de hele rij met Dweebies hebben!

Stel dat je in een trapvorm gaat spelen. En er vallen gaten tussen de Dweebies dan moet je deze gaten eerst aanvullen voor je aan mag leggen bij een rij met Dweebies.

Het spel is afgelopen wanneer de pot met kaarten helemaal leeg is en iedereen zijn/haar kaarten kwijt is. Elke speler gaat dan vervolgens zijn/haar kaarten tellen. De gene met de meeste kaarten heeft gewonnen!

Tips voor in de Klas

In mijn klas heb ik het volgende gedaan. Eerst heb ik samen met de kinderen goed naar de kaarten gekeken. Alle kaarten hebben we dan ook uitgelegd. Zodat je precies kan zien hoeveel kaarten er van elke soort zijn. Vervolgens hebben we de kaarten geschud. Elk kind heb ik vijf kaarten gegeven.

Deze kaarten moesten de kinderen open voor zich neerleggen. Dit doe ik omdat ik ze zo de eerste keer op weg kan helpen. Ik kies vervolgens een speler die mag beginnen met het neerleggen van een kaart. We gaan vervolgens met de klok mee. Ik stimuleer als leerkracht de kinderen om eerst goed naar hun eigen kaarten te kijken voor dat ze iets neer leggen.

Wanneer ik merk dat de kinderen het spel begrijpen laat ik ze met gesloten kaarten spelen. Ik vind het zelf belangrijk dat de groepjes niet te groot zijn wanneer je een dergelijk spel introduceert. Ik introduceer een spel zoals dit vaak in een groepje van 4 kinderen.

Wat leer je van Dweebies?

Van het spel Dweebies leer je het volgende:

  • Stimuleren van logisch denken
  • Vergelijken van kaarten, welke kaarten heb ik in mijn hand? Welke kaarten liggen er nu op tafel?
  • Systematisch werken
  • Doorzetten
  • Stimuleren van rekenkundig denken
  • Informatie die je visueel ziet meteen omzetten naar handelen, een kaart pakken
  • Actief betrokken zijn bij het spel
  • Je concentreren op een activiteit

Mijn Mening

De kinderen in de klas vinden dit echt een super leuk spel merk ik als ik het bij ze introduceer! De Dweebies die op de kaartjes staan zijn leuk getekend en spreken erg aan bij de kinderen. Het uitleggen van het spel neemt niet veel tijd in beslag. Kinderen snappen snel hoe het spel werkt. En willen eigenlijk het liefst zo snel mogelijk aan de slag met het zelfstandig spelen van het spel.

Je kunt kinderen makkelijk verder helpen door als leerkracht samen met de kinderen mee te spelen en ze op deze manier tactisch wat zetten te leren. Een van de opties is bijvoorbeeld om in een trapvorm de kaarten neer te leggen. Dit doe ik pas wanneer ik zeker weet dat de kinderen het spel goed snappen.

Wat ik verder echt een plus vind aan dit spel is dat de spelduur beperkt is. Het spel wordt redelijk vlot gespeeld zodat je het in de klas makkelijk pakt ook als je niet meer zo veel tijd hebt.

Een ander leuk aspect van dit spel vind ik dat het tactisch is. En het spelverloop eigenlijk steeds weer veranderd als er een rij wordt weggehaald.

De leukste opmerking vond ik eigenlijk dat een kind zei: “Juf dit lijkt op memory maar dan in een hip jasje!”.

Ik heb dit spel met kinderen gespeeld vanaf groep 2. En allemaal vinden ze het echt super!

Ik vind dit spel echt een aanrader om in de klas te hebben. En ook thuis is dit echt een super leuk spel om met de hele familie te spelen!

Related posts:

Leave a Reply