Codeer met pijlen

Posted by on apr 1, 2018 in Materiaal | No Comments
Codeer met pijlen

Bekijk welke kant de auto oprijdt en leg de juiste pijl neer

Leeftijd 3 – 6 jaar

 

 

Mijn Mening

Van dit ontwikkelingsmateriaal word ik helemaal blij! Ik merk vooral bij de jongste kleuters dat dit erg aanslaat. Het is laagdrempelig en mijn uitleg hoeft ook niet heel lang te zijn. Ze begrijpen het eigenlijk vrijwel meteen.

Het enthousiasme bij de kleuters is ook erg groot wanneer ze zelf kunnen controleren hoe ze het gedaan hebben!

Ik vind het mooi dat er diverse niveaus van opdrachten zitten in de doos. Zo kun je mooi differentiëren tussen de kleuters.

Als je dan ook nog mondeling met de kaarten aan de slag gaat ben je ook nog bezig met taal. En zijn kinderen bezig met samenwerken. Want ze moeten echt goed naar elkaar luisteren. Anders weet je niet wat de ander aan jou als opdracht heeft gegeven.

Wanneer je vervolgens ook nog aan de slag gaat, met het zelf figuren of poppetjes een kant op laten rijden en daar een pijl aan te koppelen, maak je ook weer een mooie koppeling met concreet materiaal!

Kortom er zijn echt diverse manieren waarop je met dit ontwikkelingsmateriaal aan de slag kunt gaan. En ik vind dat dit spel echt niet mag ontbreken wanneer je met kleuters aan de slag wilt gaan met programmeren.

Het Spel

Wanneer ik de houten kist open zie ik er het volgende in zitten:

  • een handleiding
  • 9 opdrachtkaarten
  • 36 kaartjes met rode en/of blauwe pijlen
  • 3 controlekaarten

Een opdrachtkaart kiezen

Bij het aan de slag gaan met het spel zie ik dat ik een opdrachtkaart kan gaan kiezen. Ik kan uit diverse opdrachtkaarten kiezen. De opdrachtkaarten hebben 1 tot 3 sterren. Waarbij 1 ster het makkelijkst en 3 sterren het moeilijkst is. Ik kies een makkelijke opdrachtkaart, een met 1 ster. Ik zie verschillende kleuren auto’s die een bepaalde kant oprijden. Hiervoor zoek ik een pijl in de kleur van de auto. En deze pijl moet ook nog wijzen naar de kant waar de auto heenrijdt.

Er zijn ook moeilijkere opdrachtkaarten waarbij je meerdere auto’s in een vak ziet staan. Hiervoor moet je opzoek naar de kaartjes met meerdere pijlen, deze moet je eronder neerleggen.

Controleren van de opdracht

Wanneer je een opdracht hebt voltooid kun je deze opdracht controleren door middel van de controlekaart. Voor elke ster heb je een controlekaart. Stel je hebt een 1 ster opdracht gemaakt, er staat ook altijd een gekleurde band op, dan moet je de opdrachtkaart van 1 ster met roze band hebben. Je zoekt dan je opdrachtkaart op en kijkt of je de pijlen goed hebt neergelegd.

Tips voor in de Klas

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je het spel uitlegt aan de kinderen. Het is namelijk niet zo vanzelfsprekend hoe het werkt. Er staan namelijk allemaal auto’s maar dan. Vraag in de kring eerst welke kleur de auto’s hebben. En welke kant ze oprijden. Zoek daarna samen de pijl uit die erbij hoort. Zelf vind ik het uitleggen in de kleine kring het prettigst.

Je kunt dit materiaal wat mij betreft op meerdere manieren inzetten in de klas. Op de eerste plaats kun je kinderen een kaart met opdrachten en pijlen geven. Vervolgens kunnen ze zelf de opdracht gaan maken.

Een andere manier om met dit spel aan de slag gaan is dat je een kleuter een opdrachtkaart geeft. Een andere kleuter krijgt de pijlen. Vervolgens laat je de kleuter met de opdrachtkaart beschrijven hoe het voertuig staat en welke kleur het voertuig heeft. De kleuter met de pijlen moet vervolgens de pijlen in de goede volgorde leggen. Daarna pakken de kleuters samen de controlekaart erbij en kunnen ze kijken of het klopt.

Tijdens het werken met codeer met pijlen bedachten de kinderen dat je ook met duplo richtingen van voertuigen en mensen kunt aangeven! Omdat de kleuren niet altijd overeen komen moet je soms wel eigen pijlen maken.

Wat leer je van Codeer met pijlen

Van dit spel kun je onwijs veel leren! Jammer genoeg is in Nederland het programmeren geen onderdeel van de kerndoelen.

Wat kun je van coderen met pijlen leren:

  • Concentreren
  • Samenwerken als je de opdracht twee aan twee laat uitvoeren

Wat wel in de kerndoelen zit is het leren omgaan met wiskundetaal! Want dat doe je als je bezig bent met het omzetten van pijlaanwijzingen.

kerndoel 23
De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken

Waarbij de focus in combinatie met deze app ligt op:

  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van: hoeveelheden
  • Taal voor het uitdrukken of benoemen van: getallen en getalnotaties

 

Leave a Reply