Boek: iPad voor de leerkracht

Geplaatst door op apr 22, 2017 in Materiaal | 34 Comments
Boek: iPad voor de leerkracht

Een iPad voor de leerkracht

Prijs: โ‚ฌ 24,95

Het Boek

Als ik het boek opsla zie ik dat het boek is onderverdeeld in 11 verschillende hoofdstukken. Deze 11 verschillende hoofdstukken zal ik toelichten.

Hoofdstuk 1 De iPad

In dit hoofdstuk van het boek worden een aantal algemene dingen van de iPad besproken. Zo wordt de voorkant en de achterkant van de iPad bsproken. Er wordt uitgelegd waar de aan/uitknop zit.Hoe je de iPad aanzet maar ook hoe je ‘m in de slaapstand krijgt.

Ook wordt er uitgelegd hoe je programma’s (apps) op de iPad afsluit, hoe je kunt multitasken, hoe je snel kunt wisselen tussen apps en. hoe je een app verlaat zonder de iPad af te sluiten.

Ook word je uitgelegd waar de camera’s op de iPad zitten. En hoe je het volume van de iPad aan de buitenkant kunt regelen.

Op een iPad werk je met je vingers. In het boek wordt precies uitgelegd hoe dit werkt op de iPad. Want je kun tikken, vegen, swipen, inzoomen en uitzoomen.

Er wordt natuurlijk ook uitgelegd hoe je de iPad kunt opladen. En welke andere energiebesparende tips er zijn.

Hoofdstuk 2 Toetsenbord
Op de iPad type je op het beeldscherm zelf. Je kunt er ook voor kiezen om een los toetsenbord te nemen. Deze wordt via bluetooth verbonden. In dit hoofdstuk wordt het toetsenbord uitgebreid toegelicht.

Hoofdstuk 3 Standaard apps
De iPad is standaard uitgerust met een aantal apps. In dit hoofdstuk worden de mail, contacten, berichten, Facetime, foto’s, video, safari, camera, agenda, notities, klok, wekker, stopwatch en de timer besproken en uitgelegd.

Hoofdstuk 4 Nieuwe apps

Naast apps die standaard op de iPad staan kun je natuurlijk ook andere apps op je iPad zetten. In dit hoofdstuk wordt je stap voor stap uitgelegd hoe je nieuwe apps op de iPad moet zetten.
Ook wordt er toegelicht hoe je een Apple ID aanmaakt.

Apps kun je kopen via een credit card. Er is ook nog een andere manier om apps te kopen. Namelijk via een iTunes Card. In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe zo’n iTunes Card werkt.

Verder wordt in dit hoofdstuk de iTunes Store besproken. Er wordt uitgelegd hoe je apps moet zoeken en hoe je vervolgens een app aankoopt.

Hoofdstuk 5 Onderwijsapps
In dit hoofdstuk worden apps besproken die geschikt zijn voor het onderwijs. De apps zijn verdeelt in 3 verschillende categorieรซn:

  1. Hoofdstuk met App voor de leerkracht
  2. Apps voor leerkrachten en leerlingen
  3. Apps voor leerlingen

Bij elke besproken app staat een korte omschrijving.

Hoofdtuk 6 Koppeling andere apparaten
Het scherm van je iPad kun je op diverse manieren delen met andere apparaten. Je kunt bijvoorbeeld het scherm delen met de computer of tv. Hiervoor zijn verschillende manieren. In dit hoofdstuk worden deze manieren besproken.
En er wordt je uitgelegd hoe je dit moet doen.

Hoofdstuk 7 Handige instellingen
Een iPad heeft veel handige foefjes. In dit hoofdstuk worden deze handige foefjes besproken.

Hoofdstuk 8 Problemen voorkomen en oplossen
Soms kan er natuurlijk een probleem optreden met je iPad. Je kunt er dan voor kiezen om je iPad opnieuw in te stellen. In dit hoofdstuk wordt precies uitgelegd hoe je dat moet doen. Ook wordt er uitgelegd hoe je een reservekopie (back-up) moet maken en vervolgens moet terugzetten.

Ook worden er tips gegeven om de accu van je iPad langer mee te laten gaan.

Hoofdstuk 9 Beveiliging en Apple ID
Een Apple ID zijn de inloggegevens waarmee je toegang hebt tot de voorzieningen van Apple. Hierbij moet je denken aan: AppStore, Apple Music en FaceTime. Ook bevat je Apple ID je email-, contact-, betaal- en beveiligingsgegevens.

In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je Apple ID werkt. En hoe je gegevens moet aanpassen.

Hoofdstuk 10 Je iPad installeren
Je iPad wordt gewoonlijk ingesteld door de leverancier. In dit hoofdstuk wordt besproken hoe je de iPad aangeleverd krijgt. En hoe je dan vervolgens moet handelen.

Hoofdstuk 11 Inloggegevens bewaren
In dit laatste hoofdstuk gaat het over het onthouden/bewaren van je inloggegevens. Deze moet je natuurlijk goed en veilig kunnen bewaren.
In dit hoofdstuk krijg je een handreiking hoe je dat kunt doen.

Mijn Mening

Ik merk bij mijn collega’s dat het werken met de iPad best wat voeten in aarde heeft. Dit boek heeft een duidelijke opbouw. Het handige is dat dit boek echt bij de basis begint. Dus hoe ziet de iPad er eigenlijk van buiten uit? En waar dienen alle knoppen eigenlijk voor?
Voor een ICT’er is het soms heel logisch waar knoppen voor zijn of bepaalde instellingen. Maar voor een niet ICT’er kan het soms knap lastig zijn. Dit boek is heel duidelijk en alles wordt stap voor stap uitgelegd. Dat vind ik erg fijn.

Wat ik ook fijn vind is dat er een kort lijstje instaat van handige en bruikbare apps voor het onderwijs. Ik vind dit prettig omdat je, als je nog weinig van apps af weet, je al wel een paar suggesties hebt.

Een ander handig hoofdstuk in het boek is het verbinden van je iPad met andere apparaten. Dit kan heel handig zijn om in de klas te gebruiken omdat je dan bijvoorbeeld via het digibord kunt laten zien hoe een app werkt.

Als laatste vind ik het prettig, en dit krijg ik ook van collega’s terug, dat het een fysiek boek is waar je dingen in kunt opzoeken. Je kunt natuurlijk ook een epub (digitaal boek) downloaden. Maar voor sommige mensen werkt een echt boek toch prettiger.

Kortom dit is een boek wat zeker niet mag ontbreken op een school die met iPads werkt!

Related posts:

34 Comments

  1. Jessica
    23 april 2017

    Ik ben op het moment bezig met onderzoek doen over het gebruik van ipads bij kleuters. Mijn doel is leerkrachten bewuster maken van het gebruik van ipads in het onderwijs in de 21ste eeuw. Het boek sluit hier daarom perfect op aan!

    Reply
  2. Feryat
    23 april 2017

    Hier heb ik dus totaal geen verstand van. Als de kinderen er niet zouden zijn, zou ik er niet mee overweg kunnen. Gelukkig weten zij wel hoe het werkt. Ze vinden het geweldig om iets aan de juf uit te leggen!

    Reply
  3. Tine Gacoms
    23 april 2017

    Als “i-Padjuf” geef ik in de lagere school lessen met de iPad in de klas. Het doel van deze lessen is dat ik aan de klasleerkrachten eens zou voordoen wat je allemaal kan met de iPad. Mijn taak is om de leerkrachten warm te maken om de iPad te gebruiken in de klas.

    Wat heel erg jammer is, is dat er veel leerkrachten zijn die echt de basis van de iPad niet begrijpen. Als ik op school ben, schakelen ze mijn hulp in maar als ik er niet ben, kunnen ze helaas niet verder en belanden de iPads vaak weer heel snel in de kast.

    Daarom zou ik het leuk vinden om dit boek te winnen. Als ik dit boek bij onze koffertjes iPads leg, dan is er geen enkel excuus meer om geen iPad te gebruiken in de klas!

    Duimen maar ๐Ÿ™‚

    Reply
  4. Petri
    23 april 2017

    Super leuk cadeau voor onze kleuterjuffen die net met iPads zijn gaan werken!

    Reply
  5. Ingrid
    23 april 2017

    Lijkt me een noodzakelijk handboek voor iedere basisschool die met zijn tijd mee wil gaan.
    Heel welokm!

    Reply
  6. Jose
    23 april 2017

    Hoewel ik zelf de ipads de school binnen gehaald heb op onze school heb ik er helaas vrijwel geen kennis van. Stukje bij beetje bekwaam ik me erin maar dit boek zou enorm helpen. Dan kan ik mijn collega’s ook enthousiasmeren en de ipad zinvoller inzetten binnen ons onderwijsaanbod. Meer leeropbrengst en leerplezier voor de kinderen en daar zijn ze voor bedoeld.

    Reply
  7. Tineke
    23 april 2017

    Kan ik als senior-juf mijn jongere collega’s ook eens wat leren op het digitale vlak.

    Reply
  8. Caroline
    23 april 2017

    Ik zou heel graag dit boek winnen omdat ik nood heb aan ondersteuning in verband met gebruik van iPad in de klas. Ik krijg steeds stress als ik de iPads in klas moet gebruiken, dikwijls loopt er vanalles mis en dan belanden de iPads terug in de kast. Ik wil met de kinderen kunnen werken op de ipad en moet daarvoor zelf de nodige ruggensteun hebben en ik denk dat dit boek mij dit kan bieden en mijn stress en onzekerheid hierdoor ook kan wegnemen. Indien ik het gebruik van de iPad onder de knie zou hebben, kan ik mijn collega’s en kinderen helpen waar nodig.

    Reply
  9. Ditta
    23 april 2017

    Ik heb ECHT hulp nodig. Veel gevraagd aan Jan en alleman, maar helaas….., zou dit boek mijn redding worden?
    Wat zou dat fantastisch zijn.

    Reply
  10. Tamara
    23 april 2017

    2 jaar geleden heb ik als i-coach de ipad geรฏntroduceerd bij mijn kleuter collega’s. Ik heb al meerdere workshops voor ze georganiseerd maar toch krijg ik het niet van de grond! Dit boek zou mij en mijn collega’s heel goed kunnen helpen!

    Reply
  11. Ellen
    24 april 2017

    Veel verstand van een IPad heb ik ook niet, al doende leer ik. Maar volgens mij weet ik nog lang niet alles. Een handleiding zou dus zeer welkom zijn!!

    Reply
  12. Vera Wegerif
    24 april 2017

    Ik zou dit boek heel graag willen winnen voor mijn collega’s!! Begin dit jaar hebben we als school leerkrachten ipads aangeschaft. Elke collega heeft nu een ‘eigen’ iPad, om zijn haar eigen vaardigheden te ontwikkelen. Voor het installeren van de iPad heb ik een complete handleiding geschreven. Ik was nog van plan een soort van handleiding te schrijven voor het gebruik, voor de collega’s die niet uit zichzelf ontwikkelen en meer begeleiding nodig hebben, maar na het lezen van jouw blog, kan ik hier volgens mij perfect dit boek voor gebruiken. Uitlenen, of tijdens hulprondes of studiemiddagen geschikte informatie uithalen om te delen. Dit boek zou mij zo ontzettend helpen bij het ondersteunen van de ontwikkeling van de digitale didactische vaardigheden van mijn collega’s!!! Niet voor mezelf dus, maar voor mijn collega’s!

    Reply
  13. Petra Menzinga
    24 april 2017

    Ik geef regelmatig workshops over het gebruik van de iPad in de klas. Het zou een mooie aanvulling zijn.

    Reply
  14. Petra Leijtens
    24 april 2017

    Wij werken ook met iPads in de kleutergroepen. Helaas kom ik niet verder dan een app erop zetten. De kleuters weten er meer van dan de juf. Dit boek zou voor mij een ideaal hulpmiddel zijn om meer te kunnen met een iPad in de groep! Duimen maar. ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    Reply
  15. Mieke
    24 april 2017

    Heel graag!!!!
    Omdat ik volgend jaar mijn duopartner ‘kwijt’ ben, die daar heel handig in is ๐Ÿ˜ฑ. En het werken met de iPad steeds meer in de klas komt en ik dan geen remmende factor wil zijn ๐Ÿ˜ถ

    Reply
  16. Anke
    24 april 2017

    Komend schooljaar krijgen wij ipads voor groep 1 en 2 en om als leerkracht goed op de hoogte te zijn, is dit een zeer welkom cadeau! Graag,dus.

    Reply
  17. Inge
    24 april 2017

    Graag zou ik dit boek winnen. Het zou mij goed van pas komen als extra basis om de iPads op een goede doordachte manier in te zetten waardoor lln op effectieve wijze efficiรซnt kunnen gaan werken met de devices. Ik heb me al verdiept in TPACK en SAMR modellen om mijn onderwijs te verrijken en hoop dat dit boek ons nog meer kan brengen. Daarnaast zou het een leul, verlaat, verjaardagscadeau zijn, aangezien ik vandaag jarig ben ๐ŸŽ‰

    Reply
  18. lian van der tol
    24 april 2017

    Ik wil graag zelf ontdekken wat er allemaal met de iPad kan, zodat ik het dan met veel enthousiasme aan de kinderen kan doorgeven!!

    Reply
  19. Ilona
    24 april 2017

    Ik probeer mijn directeur te overtuigen van het gebruik van iPads in groep 3. Als ik dan goed weet waar ik over praat (door dit boek) heeft dat vast effect๐Ÿ˜‰

    Reply
  20. Sylvia
    24 april 2017

    Ik zou het geweldig vinden om dit boek te winnen! Ik begeleid een jongen met een verstandelijke beperking. We zijn juist aan het uitzoeken wat er allemaal mogelijk is met de IPad. Dit boek is zeer welkom!

    Reply
  21. Sylvia
    25 april 2017

    Wij zijn sinds kort in het bezit van 30 i-pads. Dit boek zou een mooie aanvulling zijn voor de collega’s die nog minder vaardig zijn in het gebruik van deze i-pads maar zal ook weer verfrissend zijn voor hen die er al meer vanaf weten. Een naslagwerk als dit zal een mooie aanvulling zijn.

    Reply
  22. Ingrid
    29 april 2017

    Sinds januari 3 IPad in de klas. Helemaal Leuk! De kinderen vinden het geweldig, maar ik worstel… Welke apps zijn interessant, leerzaam? Op school zijn we om te leren, maar als ik de kinderen hun gang laat gaan dan racen ze er op los…
    Hulp is dan ook meer dan welkom!

    Reply
  23. Sietske
    29 april 2017

    Voor mijn directeur, om zo te laten weten dat ipads onmisbaar zijn in het kleuteronderwijs van tegenwoordig!

    Reply
  24. Suzanne
    29 april 2017

    Om mijn collega’s even enthousiast te maken over het gebruik van iPads als ik ben en om zelf ook nieuwe kennis en inspiratie op te doen.

    Reply
  25. Barbera Jansen
    29 april 2017

    Voor een (prive) Android gebruiker vast een goede aanwinst om meer te leren over de iPad

    Reply
  26. Angele
    29 april 2017

    Hi Eveline, drie jaar geleden ben ik bij jou in de klas geweest. Ik deed toen een onderzoek naar het gebruik van digitale middelen in combinatie met ‘echte materialen’ bij kleuters. Verder heb ik ook een tijd als trainer gewerkt voor Gynzy. Op dit moment werk ik op een school waar het gebruik van digitale middelen, en zeker ipads nog in de kinderschoenen staat. De leerkrachten zijn welwillend, en langzaam maar zeker gaan we de goede kant op. Dit boek zou daar zeker ook aan bij kunnen dragen. De meeste leerkrachten houden van boeken en zeker mijn collega’s!!

    Reply
  27. Sofie Strybos
    29 april 2017

    Als Ict aanspreekpunt op school moet ik regelmatig uitleggen hoe een iPad werkt.
    Met dit boek zou ik mijn collega’s die niet zo snel dingen opnemen extra kunnen ondersteunen.
    Want het is bij ons op school de bedoeling dat alle collega’s met een iPad kunnen werken om zo hun leerlingen en kleuters nieuwe dingen bij te leren.
    #lereniskennis #lovetohelp

    Reply
  28. Irma
    30 april 2017

    Om stapje voor stapje veilig het bos vol gave apps goed te betreden in plaats van te verdwalen.

    Reply
  29. Heidi
    30 april 2017

    Eindelijk een boek wat mijn collega’s kan helpen te zien dat de IPad in de klas geen bedreiging hoeft te zijn, maar juist een kans!

    Reply
  30. Astrid
    30 april 2017

    Hier zou ik ontzettend mee geholpen zijn! Ik ben ernstig op zoek naar goede argumenten om ipads aan te mogen schaffen voor onze kleuters. We hebben andere tablets maar daar kunnen we nagenoeg niks mee, we willen dolgraag overstappen op ipads!

    Reply
  31. Annie
    30 april 2017

    Ik wil graag meer weten hoe ik de i-pad goed in kan zetten in mijn kleuterklas.

    Reply
  32. Joanne
    30 april 2017

    ik laat de kinderen de i pad wel gebruiken maar zou zelf graag meer willen weten over wat er allemaal kan.

    Reply
  33. Chantal
    30 april 2017

    Je bent nooit te jong om te leren! En ik voel me heel jong Hihi
    Fingers crossed๐Ÿ€

    Reply
  34. Tine Gacoms
    4 mei 2017

    Is de winnaar al bekend?

    Reply

Leave a Reply